artikel

AH-franchiser kweekt vooral goodwill met cafetaria / lunchroom

Branche & Bedrijf 6414

DELDEN – Supermarktondernemers maken steeds vaker een zijstap. Onder meer door horeca toe te voegen aan hun bedrijf of door een horecabedrijf te beginnen. AH-ondernemer Herbert Bekman in Delden opende, met zijn supermarktmanager als compagnon, vorig jaar een Kwalitaria/ Délifrance in zijn vestigingsplaats.

AH-franchiser Herbert Bekman opende vorig jaar juni, samen met bedrijfsleider Harold Witten, een Kwalitaria/Délifrance in vestigingsplaats Delden. Ook andere AH-ondernemers gaan soortgelijke avonturen aan. Als de supermarkt marcheert, blijft er ‘tijd over’ voor iets anders. ‘Dan kun je op zoek naar iets leuks erbij.’

Kwalitaria/Délifrance Delden is in het hart van het ruim 7000 inwoners tellende stadje te vinden. Het opvallend vormgegeven pand ligt pal tegenover een filiaal van Dirk, de enige concurrent die Bekman heeft als supermarktondernemer. Zijn AH ligt op circa 300 meter afstand. Dat Bekman met de formule van Franchise Friendly Concepts in zee ging, komt doordat hij de toenmalig directeur kende. ‘Die had een enthousiast verhaal.’

Zowel het exterieur als interieur ontstijgen de klassieke cafetaria. De AH ligt op 300 meter verderop

Zowel het exterieur als interieur ontstijgen de klassieke cafetaria. De AH ligt 300 meter verderop

Kwalitaria is van oudsher een cafetariaformule, maar het woord cafetaria dekt de lading niet meer. Dat het bedrijf veel meer dan frites en snacks biedt, wordt nog eens benadrukt door de naam Délifrance. Die is zowel op de gevel als binnen prominent terug te vinden. Ook de inrichting en entourage doen in niets aan de ‘ouderwetse’ snackbar denken, de Kwalitaria heeft de allure van een luxe lunchroom. ‘Dat moet ook wel in Delden’, zegt Bekman. ‘Dit is een welvarende plaats. Onze gasten gaan niet naar een cafetaria. Wij kunnen hier bovendien alle eetmomenten invullen. Van de koffie, via de lunch naar het diner ’s avonds.’

Uiteraard zijn er snacks en frites te krijgen. Maar de boventoon wordt gevoerd door onder meer verse belegde broodjes, salades, verse sappen en maaltijden. ‘We serveren hier niet alleen een lekkere hamburger en schnitzel, maar ook een biefstuk en een varkenshaasje. Je kunt hier ook laagdrempelig uit eten gaan, zeker met kinderen. Daar hebben we een kinderhoek voor en een leuke Lika-en- Timo-box, net zoiets als de Happy Meal van McDonald’s.’

Dat de opzet werkt, is te zien. Op een regenachtige maandagmiddag zitten aan verschillende tafeltjes koppeltjes ‘dames’ die je niet in een cafetaria verwacht. ‘Die hebben niet het gevoel in cafetaria te zitten maar wanen zich in Franse sferen bij Délifrance.’ Ze genieten van een door Bekman zelf ontwikkelde koffiespecialiteit en gebruiken een broodje. ‘Zij zullen nooit naar een cafetaria gaan, maar bij ons komen ze graag’, zegt Harold Witten.

De koffiespecialiteiten zijn door de ondernemer zelf ontwikkeld

De koffiespecialiteiten zijn door de ondernemer zelf ontwikkeld

Meerdere vestigingen

Overigens is de Kwalitaria/Délifrance in Delden niet de eerste vestiging van de formule die Bekman uitbaatte. Tot vorig jaar zomer had hij er, samen met een andere compagnon, drie iets ten zuiden van Zutphen. ‘We hadden een verschil van inzicht over de koers, dan moet je afscheid van elkaar nemen. Bovendien vielen er door de afstand (circa 50 km, red.) geen synergievoordelen met deze vestiging en met de supermarkt te behalen.’

Die synergievoordelen zijn er in Delden wel. ‘We kunnen goede mensen van wie het contract in de supermarkt afloopt bijvoorbeeld hier werk aanbieden. En uiteraard is ook de omgekeerde weg mogelijk.’ Ook als het gaat om inkoop zijn er voordelen. Bepaalde producten koopt de voormalig C1000-ondernemer bij zijn AH in en niet bij de duurdere horecagroothandel. ‘Zoals deze mini Oreo-koekjes die we bij sommige koffiespecialiteiten serveren. En bier natuurlijk. Als we hier drie, vier flesjes verkopen, hebben we het krat er al uit.’

Inmiddels spelen ze na driekwart jaar break-even. ‘Voor we konden sturen op cijfers, moesten we eerst de processen in de vingers krijgen. Nu loopt dat goed. We zijn natuurlijk ook niet anders gewend uit de supermarkt. Die ervaring is een groot voordeel.’ De omzet zal naar verwachting de komende tijd flink gaan stijgen. ‘We hebben 70 zitplaatsen binnen en 70 buiten. Met mooi weer zit het terras vol.’ Het omzetdoel is zo’n €400.000 per jaar. ‘Maar de brutomarge is bijna 70 procent’, zegt Witten. ‘Dat zijn in de supermarkt de inkoopkosten’, zegt Bekman.

Bekman krijgt geregeld te horen dat hij de beste koffie in Delden serveert

Bekman krijgt geregeld te horen dat hij de beste koffie in Delden serveert

Ze verwachten de investering van €350.000 de komende 5, 6 jaar af te lossen. Maar om een ondernemersinkomen uit het bedrijf te halen, moet een eigenaar zelf meewerken. ‘Dan kun je zeker een goede boterham verdienen.’ Maar, haasten ze zich te zeggen, het is ze ook een beetje om de uitdaging te doen. ‘En we geven hiermee iets terug aan Delden.’

Daarmee doelen Bekman en Witten op de locatie van het bedrijf. De Kwalitaria/Délifrance verrees op een plek die bekend stond als ‘het gat van Delden’. ‘Dit terrein lag al 12 jaar braak. Het was een doorn in het oog van iedereen. Het wordt gewaardeerd dat we dit gat hebben ingevuld.’ Het horecabedrijf levert de twee, en daardoor de AH, zo veel goodwill op.

Datzelfde geldt voor de gastvriendelijkheid en de kwaliteit die ze bieden. ‘We krijgen geregeld in de supermarkt te horen dat de koffie en broodjes zo lekker zijn. Of klanten vertellen dat ze een gezellige avond hadden en lekker hebben gegeten. Van die complimenten profiteert de supermarkt ook.’

Reageer op dit artikel