artikel

Plus Arts gaat folder zelf bezorgen als PostNL stopt

Branche & Bedrijf 12275

LANDGRAAF – Plus Wilma en Jos Arts in Landgraaf is op zoek naar bezorgers voor de folder, nu PostNL in juni stopt met de bezorging. ‘We willen per se gegarandeerd op zaterdag bij de mensen in de bus liggen. Daarom willen we onze folder zelf gaan bezorgen.’

Althans als Jos Arts bezorgers kan vinden die de 10.000 folders huis-aan-huis willen rondbrengen. Zijn oproep op Facebook heeft nog niet veel reacties opgeleverd. ‘We gaan nog een poging wagen. Voor 5 cent per folder moeten we toch bezorgers kunnen vinden.’

PostNL stopt met bezorgen folders

Dat Arts de folders in eigen beheer rond wil gaan brengen, komt doordat PostNL stopt met folderbezorging. De samenwerkende Plus-winkels in de regio Parkstad kozen er 2 jaar geleden juist voor om de folders door PostNL te laten bezorgen vanwege de punctualiteit. ‘Onze folder gaat op zondag in. Daarom wilden wij per se op zaterdag bij de mensen op de mat liggen en niet pas later in de week.’ Dat beviel zo goed, dat ze na een jaar besloten het contract te verlengen, ondanks dat de kosten veel hoger zijn dan die van een folderverspreider. ‘Iedereen wilde doorgaan.’

PostNL veel duurder dan Axender

Verspreiding door PostNL is flink duurder dan bij folderverspreider Axender. Het verspreiden van 10.000 folders door PostNL kost Arts elke week zo’n €700, tegen ongeveer €100 als hij ze door Axender zou laten rondbrengen. Het is hem die meerprijs meer dan waard. Volgens hem maakt hij het al op de zondag goed doordat er dan meer klanten komen. Bij wijze van spreken met de folder in de hand. Hij kon twee jaar geleden de cijfers goed vergelijken. ‘Nadat we met de folder overstapten naar PostNL, schoot de zondagomzet de lucht in.’ Bovendien verloste het hem van een hoop gezeur. ‘Voorheen kregen we altijd klachten over de slechte bezorging, die waren ook direct verleden tijd.’

‘‘We willen per se gegarandeerd op zaterdag bij de mensen in de bus liggen. Voor 5 cent per folder moeten we toch bezorgers kunnen vinden’

Jos Arts

Die klachten en slechte bezorging waren toen ook de belangrijkste reden om afscheid te nemen van Axender. ‘Bij hen was het maar afwachten wanneer de folder in de bus lag en soms werd hij zelfs helemaal niet bezorgd.’ Bovendien verschilt de attentiewaarde. Axender bundelt folders in een verpakking, soms met meer dan tien tegelijk. ‘Daardoor valt de folder minder op. Bij PostNL is het geregeld de enige folder die wordt bezorgd. ’De samenwerkende Plus-winkeliers in Parkstad hebben geprobeerd iets soortgelijks bij Axender voor elkaar te krijgen. ‘We hebben toen gezegd dat we best bereid waren meer te betalen als we maar op tijd en bij alle adressen op de mat zouden liggen’, aldus Arts. ‘Maar dat kon helaas niet.’

Oproep op Facebook

Met het plaatsen van de oproep voor bezorgers op Facebook, wierp hij naar eigen zeggen een visje uit namens meer ondernemers. ‘We zijn met alle winkels in Parkstad zoekende. Ik ben degene die het uitprobeert. Maar we willen liefst gezamenlijk een oplossing vinden.’

Dat hij op de eerste oproep op Facebook zo weinig reacties kreeg, komt volgens Arts mede door een misverstand. Daardoor dachten mensen dat hij 5 eurocent per 100 bezorgde folders wil betalen. ‘Nee, ik wil 5 cent per folder betalen. Als de bezorging maar goed is.’

Meer verdienen dan als vakkenvuller

Hij verwacht daarom dat een tweede oproep meer respons oplevert. ‘Ik schat 20 bezorgers nodig te hebben. Zo’n €25 per bezorger per week voor een paar uurtjes werk. Dat is meer dan ze als vakkenvuller kunnen verdienen.’ Vanuit de medewerkers is er dan ook al animo getoond. Ook heeft een aantal vaste medewerkers er wel oren naar. ‘Er zijn er twee die heel graag willen. Die zien het als een wandeltraining die ook nog wat oplevert.’

Reageer op dit artikel