artikel

AH Sint-Michielsgestel heeft uur prikkelarm winkelen

Branche & Bedrijf 4160

SINT-MICHIELSGESTEL – Geen bliepende kassa’s, geen muziek en niet bijvullen. Het Albert Heijn-filiaal in Sint-Michielsgestel heeft een uur prikkelarm winkelen voor mensen die het anders moeilijk vinden om boodschappen te doen.

Indien mogelijk, wordt ook het licht in de supermarkt gedimd. Bovendien worden geen schappen bijgevuld en de intercom zwijgt. Het zijn enkele van de talrijke maatregelen die moeten leiden tot een wekelijks uur prikkelarm winkelen bij het AH-filiaal, waar Eva Mennes assistent-supermarktmanager is. ‘We hebben eens per week een uur prikkelarm winkelen voor mensen die om wat voor reden dan ook, last van overprikkeling, van de normale drukte in een supermarkt hebben.’

Mennes kwam op het idee door een oproep voor zo’n prikkelarm uur van de Nederlandse Vereniging voor Autisme. Ze nam contact op en hoorde dat het prikkelarme uur in het buitenland, met name Engeland, al redelijk gewoon is. ‘Ik verwachtte dat het storm zou lopen met supers die hierop zouden inhaken, maar we zijn de enige.’

‘Reguliere klant is welkom, maar moet liefst stil zijn’

Eva Mennes, assistent-supermarktmanager

Mennes legde haar plan voor aan supermarktmanager Cindy Remmits. ‘Die zei direct: ‘Ja, dat gaan we doen.” Ook de regio- en operationeel manager gaven hun fiat. ‘Die zijn aan boord.’ Het plan sluit volgens haar ook naadloos aan op één van de missies van AH. ‘Dat we een winkel voor iedereen zijn, nemen we heel letterlijk.’ Het ‘stilte’-uur is volgens Mennes overigens niet per se alleen voor mensen met een vorm van autisme bedoeld. ‘Het is voor iedereen die last van overprikkeling heeft. Dat kunnen ook mensen met hersenletsel zijn, of mensen met angst- en paniekstoornissen.’

Ook denkt ze aan cliënten van Kentalis, een in de buurt gelegen centrum voor doven, doofblinden en mensen die slechthorend zijn. ‘Die komen hier onder begeleiding winkelen. We merken dat deze mensen ook last hebben van een drukke winkel.’

Om te achterhalen wat voor maatregelen ze zou moeten nemen, plaatste Mennes oproepen op onder meer LinkedIn en Facebook, waarin ze advies vraagt. Zeker twaalf experts reageerden. ‘We zitten nu in het stadium van het opvragen van informatie. Toevallig heb ik net een gesprek met een deskundige achter de rug. We zijn ook samen door de winkel gelopen om eventuele maatregelen te inventariseren. Hij vond onze winkel al zeer geschikt door onder andere het rustige winkelbeeld en de brede paden.’

Niet alleen experts reageerden. ‘We hebben ook veel reacties gekregen van mensen die dit een mooi initiatief vinden. Dat het een groot gebaar is waar veel mensen bij zijn gebaat. Het verbaast me wel, dat we hier schijnbaar zo veel mensen mee kunnen helpen.’

Naast de fysieke maatregelen in de winkel, worden ook de medewerkers getraind. Zo moeten gesprekken op de winkelvloer zo veel mogelijk worden beperkt. Ook moeten caissières anders met de klanten omgaan. ‘Ze moeten hun conversatie beperken en gesloten vragen stellen. Dus niet ‘Heeft u een Bonuskaart?’, maar ‘Mag ik uw Bonuskaart?’. En voor hen overbodige vragen als ‘Heeft u prettig gewinkeld?’ of ‘Heeft u alles kunnen vinden?’, moet je volgens experts niet stellen.’

Het prikkelarme uur is er elke dinsdagochtend van 8.00 tot 9.00 uur.

Het prikkelarme uur is er elke dinsdagochtend van 8.00 tot 9.00 uur. Daarbij zijn de reguliere klanten ook gewoon welkom. ‘Die lichten we in met infoborden. We vragen ze voor begrip en voor het feit dat medewerkers en caissières tijdens dat uur korter reageren dan gebruikelijk.’

Ze benadrukt nog eens, dat initiatieven als deze binnen het lokale beleid van AH passen. ‘Dit is absoluut geen publiciteitsstunt. Het ligt gevoelig, we willen niet dat mensen die last hebben van overprikkeling, het gevoel krijgen dat we ze gebruiken. Nee, we willen gewoon iets goeds doen en lokaal relevant zijn.’

Reageer op dit artikel