artikel

Klanten Jumbo van Well aan de bloeddrukmeter

Branche & Bedrijf 1271

Klanten Jumbo van Well aan de bloeddrukmeter
Hans van Well ziet hoe een klant haar bloeddruk laat opmeten in zijn Jumbo. Foto: Herbert Wiggerman

WOERDEN – Klanten van Jumbo Van Well kregen onlangs de kans hun bloeddruk op te laten meten in de supermarkt. Hans van Well: ‘Ontzettend leuk dat ik op deze manier een bijdrage kan leveren aan de lokale gezondheid en duurzaamheid.’

Als mensen langskomen, hoeven ze alleen maar hun mouw op te stropen en de medewerkers van de Hartstichting kunnen aan de slag’, zegt een tevreden Hans van Well. Hij stelde zijn Jumbo-supermarkt vijf dagen lang beschikbaar voor bloeddrukmetingen. Vorige week voerden twee medewerkers van de Hartstichting de onderzoeken uit. De eerste twee ochtenden trok dit 135 mensen. ‘Het gaat heel makkelijk en de supermarkt blijkt een zeer laagdrempelige plek hiervoor. Ik vind het mooi dat ik iets kan doen voor Woerden en omgeving.’

Locaties waar mensen in normale doen komen

Per toeval vindt de actie in de Jumbo aan de Molenvlietbrink plaats in de week dat de Hartstichting positief nieuws heeft: de kans dat mensen een hartstilstand, hartinfarct of beroerte overleven is gestegen, baseert de stichting op resultaten uit eigen onderzoek. Wel komen er steeds meer hart- en vaatpatiënten bij. ‘Het lastige is dat je er niks van merkt als je bloeddruk te hoog is. Maar uiteindelijk kan het je fataal worden. Daarom is het zo belangrijk dat mensen hun bloeddruk regelmatig laten controleren’, zegt Van Well. ‘Dit kan bij de huisarts, maar dat doet men niet. Het is goed dat de Hartstichting nu op locaties te vinden is waar mensen in hun normale doen terechtkunnen.’

Geen zorgen over privacy

Naast de supermarkt heeft de stichting recentelijk de bloeddruk gemeten in een bibliotheek en apotheek. Volgens de Jumbo-ondernemer maken mensen zich geen zorgen om hun privacy: ‘Blijkbaar vinden ze het geen probleem om hier in de winkel een test te laten uitvoeren, en ook in de bibliotheek en bij de apotheek was dat volgens mij niet het geval. Ze vinden het vooral prettig en makkelijk.’

Liever actie voor de bewoners

Het idee om de bloeddruk van klanten te meten op de winkelvloer kwam van Van Well. ‘De Hartstichting kwam bij mij langs om te praten over donaties in ruil voor gezondheidsactiviteiten voor de medewerkers. Dat soort zaken kan altijd nog wel. Ik gaf aan liever actie te voeren voor de bewoners hier. Anderhalve week later kwam de stichting bij mij terug om er verder over te praten. En daar ben ik erg blij mee.’

Veel publiciteit voor actie in winkel

Het voordeel voor de Hartstichting is dat ze met de laagdrempelige locatie bij meer mensen onder de aandacht komen. ‘Het is steeds minder makkelijk om mensen te bereiken. Tijdens tv-spotjes halen ze koffie en een folder gaat direct bij het oud papier’, weet Van Well. ‘Deze actie in mijn winkel heeft in het AD gestaan, is genoemd op Radio Utrecht, we hebben het op Facebook gezet, op schermen in de winkel. Ontzettend leuk dat ik zo kan helpen. Ik draag de Hartstichting een warm hart toe.’

Eerder al soortgelijke actie met Becel

De supermarktbloeddrukmeting komt niet volledig uit de lucht vallen. Een aantal jaren geleden had Jumbo Van Well een soortgelijke actie met Unilever en Becel. ‘Ook toen wilden we mensen bewust maken van de risico’s van een hoge bloeddruk’, zegt Van Well. ‘De twee dagen dat we het aanboden, stonden klanten in de rij te wachten. Uiteindelijk zijn er ook wel wat mensen doorgestuurd naar de huisarts.’

Vier mensen doorverwezen op eerst ochtenden

Op deze eerste twee ochtenden gaat het om vier mensen die zijn doorverwezen. Nog eens vijftien klanten kregen het bericht dat hun bloeddruk aan de hoge kant zit. ‘Zij krijgen een boekwerkje mee van zo’n 5 bij 3 centimeter met hun huidige bloeddruk en tips om de bloeddruk te verlagen’, aldus Van Well.

Reageer op dit artikel