artikel

Bij Spar Enjoy is het ondernemen met extreme pieken en dalen

Branche & Bedrijf 2667

Roggel – Weekomzetten in de zomer die 30 keer hoger zijn dan in de winter. Een enorm personeelsverloop. Maar ook: klanten die niet op de kosten letten en altijd blij hun boodschappen doen. Kruidenieren bij Spar Enjoy is nooit saai, vindt multifranchiser Koen van Grootel. Zijn Pakgro groep opent binnenkort de elfde vestiging.

Pakgro Groep

De Pakgro Groep heeft in totaal 10 winkels van de Spar Enjoyformule. Negen daarvan bevinden zich in Nederland, eentje in België. Acht vestigingen zitten op vakantieparken, twee in vakantiedorpen. Medio mei opent in het Noord-Brabantse Drimmelen winkel nummer 11. Die supermarkt is gevestigd in een jachthaven.

Druk is het niet, deze maandagochtend in Roggel. Op vakantiepark De Leistert zijn de meeste weekendgasten net vertrokken, de eerste weekgasten druppelen langzaam binnen. De 1100 campingplaatsen en 300 bungalows zijn grotendeels leeg. In de Spar Enjoy, gevestigd in de centrale hal van het vakantiepark, is het ook rustig. Enkele medewerkers vullen op hun gemak de schappen aan, slechts af en toe is er een klant voor wat kleine boodschapjes. Voor Koen van Grootel geen situatie om zich zorgen over te maken. Het is het lot van de supermarktondernemer in de recreatiebranche. Een branche die Van Grootel goed kent na 12 jaar.

Snoep is typisch een product waarvoor mensen tijdens een vakantie graag wat meer uitgeven

Snoep is typisch een product waarvoor mensen tijdens een vakantie graag wat meer uitgeven

De ondernemer kan het zich nog goed herinneren. Hij was zelf 19 jaar oud en zijn ouders verkochten de Edah-vestiging die ze bestierden. Ze besloten hier op De Leistert de Attent over te nemen en zoon Koen wilde wel meedoen. ‘Eén winkel bleek echter al gauw te weinig met z’n drieën. Sindsdien kwam er eigenlijk elk jaar een winkel bij’, aldus Van Grootel. Ondertussen veranderde ook de formule enkele keren. Attent werd Pakgro (een afkorting voor Petra, Ad en Koen van Grootel) en sinds enkele jaren staat er Spar op de gevel.

Spar Enjoy nummer 11 op komst

Van de ongeveer 20 Spar Enjoy-winkels in Nederland, heeft de familie Van Grootel de helft in handen. Medio mei opent in Drimmelen winkel nummer 11 voor Van Grootel. Tien van de winkels bevinden zich in Nederland, eentje zit er op een Belgisch vakantiepark. ‘Dat is wel onze lastigste winkel’, zegt Van Grootel. ‘De regels in België zijn anders, bijvoorbeeld op het gebied van personeel en sociale hygiëne. Bovendien zou het vakantiepark waar de winkel zich bevindt worden verbouwd en dat is niet gebeurd.’

Enkele jaren geleden sprak Van Grootel de ambitie uit om in 2018 15 winkels te hebben. Dat is niet gehaald, is begin 2019 de conclusie. ‘En het is ook niet meer onze ambitie. Groei is geen doel op zich voor ons, we willen gewoon goede winkels. Bovendien zijn er ook niet veel locaties beschikbaar, of zijn ze te klein. Overigens hebben we in de loop der jaren ook twee winkels verkocht.’

Spar Enjoy mikt fors op impulsaankoop. Kinderen spelen daarbij een belangrijke rol voor Pakgro

Spar Enjoy mikt fors op impulsaankoop. Kinderen spelen daarbij een belangrijke rol voor Pakgro

In de toekomst zou Van Grootel zich wellicht ook willen richten op winkels buiten de recreatiebranche. ‘Een Spar Buurt zou ik niet willen. Dan moet je het gezicht van je winkel zijn en in de gemeenschap onder de aandacht komen. Daar heb ik geen tijd voor en geen zin in. Maar een Spar City zou ik misschien wel willen, daar heb ik me in het verleden ook wel eens in verdiept. Alleen al om derving tegen te gaan zou het het overwegen waard zijn.’

Omzet gaat × 30

Derving is een aantal maanden per jaar een flink probleem voor Pakgro. Dat komt door de extreme pieken en dalen, die het winkelspel in de recreatiebranche bijzonder maken. De piekmomenten voor de winkels van de Pakgro Groep zijn de weekenden rond Pinksteren en Hemelvaart en de middelste week van de zomervakantie als heel Nederland vakantie heeft. Van zijn 10 winkels zijn er vijf dicht tussen ongeveer de herfstvakantie en Pasen. De andere vijf blijven wel open, maar leveren in die periode een flinke hap omzet in. ‘De winkels zijn in de winter verliesgevend’, zegt Van Grootel. ‘In de winter hebben we 150 werknemers, in de zomer zijn dat er 300. Die 150 moeten we natuurlijk wel blijven doorbetalen als de winkels dicht zijn.’ De medewerkers die het betreft worden tijdelijk in een van de andere winkels geplaatst.

Bier is een hardloper bij de winkels van Pakgro, speciaalbier wordt daarbij steeds belangrijker

Bier is een hardloper bij de winkels van Pakgro, speciaalbier wordt daarbij steeds belangrijker

‘Sommige medewerkers komen elk seizoen terug, maar de wetgeving maakt dit wel lastig. Ze moeten er zes maanden uit zijn om te voorkomen dat je ze aan het eind van de rit een vast contract moet geven. Ik denk dat 30 tot 40 procent van ons personeelsbestand per jaar wisselt.’ In topweken ligt de omzet tot wel 30 keer hoger dan in de slechtste weken. ‘Vorig jaar was voor ons een topjaar met die warmte, dat is het beste wat wij kunnen wensen’, zegt Van Grootel. Zijn winkels konden de extra vraag naar bier, fris en barbecuevlees prima aan. ‘Wij zijn heel erg gewend om in te moeten spelen op pieken en dalen. En Spar heeft zich goed gehandhaafd met het warme weer.’

Deuren geopend

Van Grootel, die zitting heeft in het ondernemersbestuur, is sowieso complimenteus richting de Spar-organisatie. ‘Spar heeft serieuze vorderingen gemaakt, dat is heel positief. Spar City heeft veel deuren opengedaan bij Spar. Het heeft een oubollige formule modern gemaakt. Ik vind het ook goed dat Spar zich afscheidt van de gewone supermarkt.’

‘Spar City heeft de Spar-formule van oubollig tot modern gemaakt. Ik vind het ook goed dat Spar zich afscheidt van de gewone supermarkt.’

Koen van Grootel

De familie Van Grootel scheidt zich met zijn winkels ook af van de reguliere supermarkten die in de buurt van vakantieparken zijn gevestigd. Op prijs wint Spar Enjoy het niet. ‘Al zitten we in het recreatiesegment onder de prijslijn van Center Parcs en Roompot’, weet Van Grootel. Ten opzichte van de reguliere supermarkt maakt hij vooral het verschil op het gebied van service, gemak en een uitgebreid non foodassortiment. ‘Bij mooi weer verkopen we volop bootjes, speelgoed en zwemspullen’, zegt Van Grootel. Hij heeft daarnaast in de winkels een groot aanbod woonaccessoires. ‘Dat loopt echt ontzettend goed. In Port Greve en Ouddorp zijn het zelfs aparte winkels van 200 m2, hier in Roggel presenteren we het direct naast de entree.’

Woonaccessoires nemen naast food een belangrijke plaats in. Het lokt klanten de winkel in en zorgt voor een substantieel deel van de omzet

Woonaccessoires nemen naast food een belangrijke plaats in en zorgen voor een substantieel deel van de omzet

De winkels van Van Grootel bezorgen ook boodschappen aan (vakantie)huis. ‘Het wordt wel steeds meer gebruikt, maar net als in de rest van de foodretail geldt dat het maar een paar procent van de omzet is.’

De hardlopers bij Spar Enjoy laten zich makkelijk raden: speelgoed, snoep, fris, bier, chips en borrelassortiment. ‘Klanten in onze winkels zijn bijna altijd vrolijk en geven graag iets meer uit voor producten die het hen makkelijk maken’, legt Van Grootel uit. ‘Brood gaat ook hard, op topdagen verkoopt een winkel als deze 5000 tot 6000 broodjes per dag. Brood is goed voor 20 procent van de omzet, non-food tussen de 17 en 18 procent.’ Cosmetica en wasmiddelen verkopen amper, zegt Van Grootel. Op een paar uitzonderingen na. ‘Wc-papier, afwasborstels en afwasmiddel behoren tot de hardlopers. Dat zijn typisch producten die mensen vergeten van huis mee te nemen.’

Een continu nog groeiende klantengroep zijn de Belgen en Duitsers. In Roggel valt het met 25 procent Belgische klanten nog mee, maar in Ouddorp en Port Greve is 50 procent van de winkelbezoekers Duits. Rond Duitse feestdagen kan dit percentage zelfs nog hoger uitvallen. ‘Belgen en Duitsers zijn goede klanten’, zegt Van Grootel. ‘Belgen houden van zoetigheid, Duitsers gaan vaak voor de kaiserbroodjes en Duitse koffie.’

Reageer op dit artikel