artikel

Jumbo Nootdorp haalt 8,3% omzet uit online

Branche & Bedrijf 3641

NOOTDORP – Jumbo Nootdorp haalt 8,3 procent omzet uit online. Dat is hoger dan het gemiddelde van alle Jumbo-winkels met bestelservice (6 tot 7%). Distrifood loopt een ochtend mee met bedrijfsleider David Steendam en bezorger Maurice Akowua.

Hoewel het aantal particuliere klanten harder groeit, is Steendam vooral goedgemutst dankzij de groei in zakelijke bestellingen. ‘Zakelijk is het interessantst. Daar moet je niet naar vissen, maar proactief op jagen.’

Zonder er specifiek naar te vragen, loopt bezorger Maurice Akowua naar de wasbak in de keuken van de zorginstelling. De pakken melk en karnemelk zijn vies omdat van één de doppen is losgegaan tijdens de vracht. Akowua spoelt de pakken af en loopt met het lege pak naar de klant die inmiddels andere producten in de voorraadkast zet. Ze krijgt de optie om die middag een nieuw pak te krijgen, of om het artikel van de prijs af te halen. De klant kiest het laatste, Akowua verwerkt het in de bestelling op zijn tablet, geeft aan wat hij aan statiegeld meeneemt en het eindbedrag wordt ter plekke gepind. Inclusief extra btw, iets wat de klant toch wel opvalt.

Bezorger Maurice Akowua spoelt pakken melk af omdat één van de doppen is losgegaan tijdens de vracht

Bezorger Maurice Akowua spoelt pakken melk af omdat één van de doppen is losgegaan tijdens de vracht

Als fulltime bezorger heeft Akowua inmiddels bij vrijwel elke klant zijn gezicht wel eens laten zien. Hij rijdt doordeweeks in de ochtend- en middagdiensten rond met ‘zijn’ Jumbo Nootdorp-busje. Op drukke momenten, met name ’s avonds, is ook het tweede busje nodig. In de bus passen maximaal 88 zwarte kratten of boxen in de rekken, daarnaast kunnen kratjes bier op de vloer worden geplaatst.

‘Ons doel is ontzettend groot worden. Online zien we daarbij echt als verlengstuk van de winkel’

David Steendam van Jumbo Nootdorp

’s Ochtends en ’s avonds stelt Jumbo Nootdorp 26 bezorgingen beschikbaar, ’s middags 14. ‘Deze aantallen zijn opmerkelijk, Jumbo vindt het heel veel’, zegt Steendam. ‘Maar ik zie mijn chauffeurs drie kwartier voor het einde van de dienst terugkomen, dus ik weet dat we het kunnen. Ook dat we meer kunnen. Misschien kunnen we wel naar 32. Alleen is de valkuil dat je dan misschien vaker te laat komt of fouten maakt. Het plafond is nog niet bereikt, maar je bent altijd afhankelijk van het weer, verkeer, mensen, et cetera.’

In de bus passen maximaal 88 zwarte kratten of boxen in de rekken, daarnaast kunnen kratjes bier op de vloer terecht

In de bus passen maximaal 88 zwarte kratten of boxen in de rekken, daarnaast kunnen kratjes bier op de vloer terecht

Ruimtegebrek

Het grootste argument tegen capaciteitsgroei is een gebrek aan ruimte. Tijdens de uitbouw in de zomer van 2016 zijn geen extra meters gereserveerd voor het magazijn – en verdere uitbreiding is niet mogelijk. Steendam: ‘We hebben de extra 400 vierkante meter gebruikt voor de winkel, voor ruime paden. Wel zijn we in diezelfde periode vol gas begonnen met online bestellingen.’ In eerste instantie in de vorm van een pick-uppoint, maar al vrij snel kwam de eerste bezorgbus erbij. En na een paar maanden vroeg Steendam om een tweede bus. Bus 3 gaat er nu niet komen. Daarvoor wacht Jumbo Nootdorp eerst de pilot af met de hubs in Den Bosch, Middelburg en Amsterdam.

Tijdens de uitbouw in 2016 zijn geen extra meters gereserveerd voor het magazijn. Verdere uitbreiding is niet mogelijk

Tijdens de uitbouw in 2016 zijn geen extra meters gereserveerd voor het magazijn. Verdere uitbreiding is niet mogelijk

‘Ik hoop dat de pilot een succes wordt, want wij zouden ook graag vanuit een hub bezorgen. Qua logistiek lopen we nu helemaal vast. Ook is het efficiënter als vrachtwagens maar naar één locatie hoeven te rijden. Scheelt kilometers. Maar wat voor ons heel belangrijk is: wie wordt het gezicht van de bezorging? Wie is verantwoordelijk voor het resultaat?’ Volgens Steendam is het juist de kracht dat er een lokale ondernemer bij mensen thuiskomt. Vanuit een hub is die persoonlijke relatie wellicht lastiger in stand te houden. ‘Klanten moeten bij ons terechtkunnen als een product kapot is. Dan moet je samen, als Jumbo-ondernemers en met het hoofdkantoor, goede afspraken maken. We willen niet dat bij ons hetzelfde gebeurt als bij de AH-franchisers. Als een Jumbo-ondernemer iets niet wil doen, dan moeten we samen bespreken waarom niet en met elkaar meedenken.’

8,3 procent online

De verantwoordelijkheid voor de online bestellingen bij Jumbo Nootdorp ligt vanaf dag 1 bij zoon David, maar vader Erwin staat er volledig achter. Telefonisch liet Erwin Steendam weten dat het veel tijd en mankracht kost, maar dat hij dit voor zijn klanten wil doen en goed wil doen. Hij ziet dat Jumbo het steeds beter doet op onlinegebied. Dat zegt ook Ton van Veen in het gesprek over de Jumbo-jaarcijfers. Jumbo-winkels met bestelservice draaien 6 tot 7 procent online. In Nootdorp is dat nog hoger: in 2018 draaide de familie Steendam 8,3 procent online. Erwin Steendam: ‘Ik verdien er nog geen geld mee, nee. Maar hoe meer zakelijke klanten ik heb, hoe meer ik het kan dichtrekenen. Met kleine bestellingen haal je de kosten er niet uit. Het afgelopen jaar hebben we een enorme groei bereikt in het aantal zakelijke klanten. Gemiddeld is het nu €120 per bestelling.’

Het afgelopen jaar hebben we een enorme groei bereikt in het aantal zakelijke klanten. Gemiddeld is het nu €120 per bestelling

Erwin Steendam: ‘Het afgelopen jaar hebben we een enorme groei bereikt in het aantal zakelijke klanten. Gemiddeld is het nu €120 per bestelling’

De hoge gemiddelde besteding is vooral te danken aan zakelijke klanten. ‘Particulier groeit misschien harder dan zakelijk, maar zakelijk is het interessantst. Daar moet je niet naar vissen, maar proactief op jagen. Maurice heeft vaak wel 5 minuutjes over tijdens zijn ronde, dan gooit hij op het industrieterrein wat folders door de bus’, zegt David Steendam. Dit resulteert er volgens hem in dat ze steeds minder AH-wagens op het industrieterrein zien rijden. ‘En toen Picnic naar deze regio kwam, zeiden we: ‘Eén ding, we gaan ze geen kans geven om erin te komen.’ Of het ze daadwerkelijk niet lukt, weet ik niet, maar wij groeien en ik zie Picnic hier minder dan in andere plekken in Nederland. In dit gebied zijn wij de baas. Dat durf ik wel te zeggen. Maar het betekent niet dat we achterover kunnen leunen. Elke negatieve review kan het einde betekenen.’

‘In dit gebied zijn wij de baas. Dat durf ik wel te zeggen. Maar het betekent niet dat we achterover kunnen leunen. Elke negatieve review kan het einde betekenen.’

David Steendam van Jumbo Nootdorp

‘De winkel groeit ook als een gek’

De focus van Jumbo Nootdorp op online mag niet ten koste gaan van de winkel. Steendam: ‘Dat bezorgen nog niet kostendekkend is, betekent niet dat we in de winkel iets hebben aangepast om dat te compenseren. Een bezoek aan onze supermarkt moet een beleving blijven. De winkel groeit ook als een gek. Bezorgen doen we wel steeds slimmer en efficiënter.’ Daarnaast geeft Steendam toe dat het makkelijk praten is met een grote groep b2b-klanten. Vanuit Veenendaal en Hilversum is al gevraagd om eens te praten over de Nootdorpse aanpak. ‘Voor ons ook leuk natuurlijk, die gesprekken. En we kijken ook graag af bij de ondernemer in Veenendaal, die spullen rondbrengt met een bakfiets. Dat willen wij in de zomer ook eens proberen.’ Steendam ervaart nauwelijks meer angst voor online als hij met andere ondernemers praat: ‘Eerder nerveuze afwachtendheid. Waarom iemand niet mee zou gaan in online? Waarschijnlijk door geld- of ruimtegebrek. Maar eigenlijk zou ik oprecht niet weten waarom iemand níet instapt.’

9.45 uur

Rond 9.45 uur komt de Jumbo-vrachtwagen in Nootdorp aan. Later dan gebruikelijk, maar volgens Steendam is het gelukkig rustig. Het gaat deze dinsdag om drie karren met kratten, koel- en diepvriesboxen. Dit kunnen er maximaal twaalf zijn.

10.05 uur

In Den Bosch zijn de orders al gepickt. Wel is het aan Akowua en Steendam om de bestellingen te temperaturen, te checken en op volgorde in de bus te zetten. Ook moet een kapotte pot appelmoes worden vervangen en haalt Steendam een nieuw pak wc-papier en een extra krop sla uit de winkel.



10.45 uur

Akowua voert de bezorgadressen in op de tablet, waarna het systeem de beste route aan het navigatiesysteem doorgeeft. Hier kunnen bezorgers nog van afwijken. ‘Zij kennen de buurt en de klanten. Soms gaan ze liever eerst naar die mevrouw op 6 hoog, omdat die bezorging meer tijd kost’, zegt Steendam. Iets voor 11.00 uur staat de bus bij de eerste klant. Een zorginstelling. Door een kapot melkpak en omdat de klant direct lege kratten wil meegeven, duurt de bestelling een kwartier.


11.20 uur

De eerste particuliere klant zet de voordeur al open zodra ze de Jumbo-wagen aan ziet komen. Akowua geeft aan dat hij bij voor hem nieuwe adressen alsnog even zou aankloppen, maar nu loopt hij rechtstreeks naar de keuken. Eenmaal daar aangekomen, ziet de klant haar kans schoon om nog wat inhoudelijke vragen te stellen over statiegeld. Akowua: ‘Ik doe meestal vijf bestellingen per uur.’ Zorgen maakt hij zich daarom niet, de bestellingen zijn zeker weten voor 13.00 uur bij de klanten.


Provincierapport

Reageer op dit artikel