artikel

Ondernemersvoormannen: volop uitdagingen in 2019

Branche & Bedrijf 2498

Ondernemersvoormannen: volop uitdagingen in 2019
Twan van Meel. Foto: Peter Roek

DOETINCHEM – 2018 zit er op, 2019 staat voor de deur. Ondernemersvoorzitters Carl van Dam (Jumbo), Twan van Meel (AH) en Joop Cornelis (Plus) blikken terug en vooruit.

‘Het jaar kwam qua omzetten wat langzaam op gang, maar de goede zomer maakte dat meer dan goed.’ Dat zegt Carl van Dam (foto onder), voorzitter van de Ondernemersvereniging Jumbo (OVJ). ‘We doen het als Jumbo-ondernemers ook beter dan de markt.’

Carl van Dam
Carl van Dam. Foto: Ton Kastermans

‘Klant is klaar voor blurring’

Jumbo is volgens de ondernemersvoorman, met een winkel in Hilversum, op de goede weg. Zowel met Jumbo-online als met de Foodmarkten en City-winkels. ‘Die winkels zijn een prima manier om trends te ontdekken en vermarkten. Ze zijn een inspiratiebron.’ De formule heeft volgens Van Dam daarmee de juiste toon voor de toekomst te pakken. ‘De consument is klaar voor blurring en voor food for now. Dat wijzen de Foodmarkten en City- winkels uit. Om die trends te vertalen naar de reguliere winkels is nu de uitdaging.’

‘Prijsgarantie uniek verkoopargument’

Die uitdaging wordt ook steeds actueler door het groeiend aandeel aan e-commerce. ‘Online groeit harder dan de voorspellingen, het is de vraag waar dat eindigt.’ Het is volgens Van Dam een goede zaak dat Jumbo en de ondernemers samenwerken aan de ontwikkeling van de omnichannelstrategie. Vooralsnog wordt vanuit de winkels de last mile verzorgd. ‘Als de groei aanhoudt, kan dat niet meer. Daarom wordt er ook een pilot met een spoke/hub gehouden.’ Door de groei van online verandert op termijn ook de rol van de winkels. ‘Die is dan het entrypoint van de formule. De propositie wordt vanuit de winkels geladen. De winkel dient ter inspiratie en heeft een rol bij onder meer blurring en food for now. Het ene kanaal versterkt het andere en omgekeerd. In de strijd om het maagaandeel, maakt het niet uit via welk kanaal de consument koopt, als het maar wel bij Jumbo is.’
Van Dam verwacht een uitdagend 2019. Zo vormen de discounters, die zich doorontwikkelen, volgens hem een bedreiging. ‘Daar moeten we als servicesupermarkt goed naar blijven kijken. Bij Jumbo hebben we met onze laagste prijsgarantie overigens wel een uniek verkoopargument.’

‘Gezapig is geen woord dat bij Jumbo past’

Jumbo zal ook in 2019 nog flink in beweging blijven. De overname van Emté is in de ogen van Van Dam een flinke versterking. ‘Zowel voor de formule als voor het ondernemerschap doordat er ondernemers bijkomen.’ Daarnaast speelt de gang naar België. Daar kunnen volgens hem ondernemers in de grensstreek van profiteren. ‘Die kunnen straks het door hen gewenste Belgische assortiment toevoegen.’ Hij ziet bij Jumbo de snelheid, slagvaardigheid en het ondernemerschap die ook zijn achterban, de ondernemers, kenmerkt. ‘Dat geeft soms intern wel wat uitdagingen. Maar het is een mooie omgeving. Gezapig en consoliderend zijn geen woorden die bij Jumbo passen.’

Joop Cornelis
Joop Cornelis. Foto: Ron Jansen

‘Met Briljant 2.0 zitten we op de goede route’, zegt Joop Cornelis, voorzitter van de Plus-ondernemersorganisatie Coöperatie de Sperwer (foto boven). Maar er waren ook wel wat tegenvallers in 2018. ‘Het nieuwe dc in Tiel duurt te lang en er waren problemen met de distributie.’

‘Logistiek lastig op te lossen’

Dat laatste speelt nog steeds, maar was vooral merkbaar in de zomer. Door een gebrek aan chauffeurs bij zowel leveranciers als bij Plus werden soms bepaalde producten te laat of niet geleverd. ‘Dat speelt en speelde overigens ook bij andere ketens’, weet de Lochemse Plus-ondernemer van concullega’s. De oplossing is lastig. ‘Je kunt chauffeurs niet twee keer zoveel gaan betalen.’ Maar er wordt aan gewerkt. ‘Lege vrachtwagens van Plus rijden vaker langs fabrikanten om zelf goederen op te halen. Dat past bovendien prima in onze mvo-gedachte.’

‘SvhJ-winst geeft gevoel van trots’

De winst van Plus Ton Henst in de Supermarkt van het Jaar verkiezing was niet alleen een hoogtepunt voor de ondernemer uit Best zelf, maar ook voor de formule. ‘Het is natuurlijk de prestatie van Ton Henst zelf, petje af daarvoor. Maar het geeft ook de formule en de ondernemers een gevoel van trots.’ Het biedt bovendien het vertrouwen dat Plus op de goede route zit met Briljant 2.0. ‘Briljant 2.0 is een spannende ontwikkeling. Het wordt nu duidelijk, mede door de modulaire opbouw, dat 2.0 ook in de rest van het land kan. Je hoeft geen 2.0 met alle toeters en bellen neer te zetten. Je kiest wat in jouw marktgebied werkt.’ De prijsagressieve Achilles-module, inmiddels uitgerold naar zo’n 50 winkels, biedt volgens hem toegevoegde waarde in competitieve marktgebieden. ‘Het kost tijd om het uit te leggen aan de consument, maar dan werkt het.’ Dat blijkt volgens hem ook uit cijfers. ‘We groeien als formule qua omzet op eigen kracht.’

‘Trein bleef altijd rijden’

Jan Brouwer vertrok dit jaar en het duurde lang voordat Duncan Hoy hem opvolgde. Dat heeft volgens hem niet voor een soort vacuüm gezorgd in de organisatie. ‘Het is niet alleen een ceo, maar een
directie in zijn geheel die de koers bepaalt. Die trein bleef rijden.’ Hoy krijgt wel te maken met een aantal ambities die nog niet afgevinkt zijn. ‘Er zijn nog steeds onderdelen van een strategisch plan die gerealiseerd moeten worden, zegt Cornelis, zonder in details te treden. ‘Daarnaast krijgt Hoy alle ruimte om samen met de ondernemers nieuwe strategisch doelen te benoemen en uit te voeren.’

‘Plus-ondernemer moet topper blijven’

Plus is in het GfK-rapport al jaren de beste mvo-super. ‘Of we ooit de beste supermarktketen van Nederland worden, lijkt verder weg dan ooit.’ Toch vindt Cornelis dat Plus die ambitie moet hebben. ‘Het daagt iedereen uit om twee stappen harder te lopen. We moeten er naar streven dat elke Plus-ondernemer de topper ís en blijft in zijn markt. De formule staat en ondernemers kunnen lokaal het verschil maken.’

Twan van Meel
Twan van Meel. Foto: Peter Roek

‘Ik word echt blij van de Echt Vers-formule die AH heeft neergezet’, zegt Twan van Meel (foto boven), voorzitter van de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR). Hij heeft dit jaar hard gewerkt aan de relatie tussen franchisers onderling én de band tussen ondernemers en AH.

‘Activiteiten brengen gunfactor’

Voor Twan van Meel zelf was 2018 een prima jaar. Zijn winkel in Made staat aan de vooravond van een verbouwing naar AH’s nieuwste formule. Ook komt er dan 300 meter winkeloppervlak bij. Ondertussen werden er lokaal ‘mooie stappen’ gezet, bijvoorbeeld op het gebied van acties met klanten. ‘Dat zijn geweldige dingen om te doen’, zegt Van Meel. In 2018 werden onder meer een ouderenlunch, whiskyproeverij en de 10e (en laatste) editie van het AH Muziekfestival georganiseerd. ‘Door dat soort activiteiten krijg je de gunfactor’, weet Van Meel.

‘Hoge bomen vangen veel wind’

Hij kijkt enorm uit naar zijn verbouwing. ‘Ik word echt blij van de Echt Vers-formule. Ondernemers die al hebben omgebouwd presteren ook echt goed.’ De ondernemer kan zich dan ook allesbehalve vinden in de woorden van retailexpert Rupert Parker Brady, die recent schreef dat AH 2018 ‘maar zo snel mogelijk moet vergeten’. Van Meel: ‘De gemiddelde franchiser heeft het gewoon goed gedaan.’ Hij is het ook niet eens met de kritiek die AH recent kreeg nadat topman Wouter Kolk zijn toekomstvisie uitsprak. ‘Hoge bomen vangen veel wind. De markt verandert, AH verandert mee. Ik vind het juist krachtig om dat te benoemen.’

‘Niet normaal hoeveel werk er wordt verzet’

Van Meel noemt 2018 een ‘constructief’ jaar voor de VAHFR. Hij is naar eigen zeggen trots op het bestuur en de diverse werk- en klankbordgroepen. ‘Niet normaal hoeveel werk daar wordt verzet. Intern zijn we gegroeid als collectief, al ligt daar nog een uitdaging. De communicatie naar de achterban is verbeterd dankzij diverse initiatieven. Dat was ook een wens van de leden. In 2019 willen we hen nog meer activeren, meer mensen moeten een actievere rol gaan spelen. Daarin zijn al wel stappen gemaakt. En dat is mooi want we moeten het samen met onze leden doen.’

‘Genoeg uitdagingen in relatie met AH’

Met de franchisevereniging is Van Meel druk bezig om de relatie tussen ondernemers en het moederbedrijf te verbeteren. ‘We hebben regelmatig overleg om een gezamenlijke weg te vinden, maar ook op dat vlak liggen er nog uitdagingen.’ Van Meel doelt onder meer op de rechtszaak die nog altijd loopt rondom de uitleg van gemaakte afspraken in de franchiseovereenkomst. Voor 2019 voorziet hij meer nadruk op vers. ‘Dat mag geen geheim zijn. Ondanks de opmars van online boodschappen doen, willen klanten zich nog altijd laten verrassen in de fysieke supermarkt.’

Reageer op dit artikel