artikel

Olaf de Boer (Jumbo): ‘In 2019 gaan wij voor meer maatwerk en bijzondere producten’

Branche & Bedrijf 1627

Olaf de Boer (Jumbo): ‘In 2019 gaan wij voor meer maatwerk en bijzondere producten’

Volgens Olaf de Boer gaat Jumbo in 2019 sterker inzetten op complete maaltijdoplossingen die lekker én gezond zijn. Ook gaat de formule steeds meer richting maatwerk: ‘Want zoveel verschillende klanten, zoveel verschillende smaken en voorkeuren’. Daardoor komt er ook meer ruimte voor bijzondere producten. Hij daagt de leveranciers hierin uit.

Industributie gaat over de relatie tussen handel en industrie. Hoe zou je die relatie willen samenvatten het afgelopen jaar?
‘Ik ben afgelopen zomer begonnen bij Jumbo. Langdurige strategische partnerships tussen Jumbo en zijn leveranciers zijn belangrijk voor ons. Ik zie een aantal voorbeelden van samenwerkingen waar dat fantastisch werkt en wat leidt tot gezamenlijke omzetgroei. Vanzelfsprekend gaan we op deze voet verder. Ik vind daarbij een open dialoog tussen de partijen belangrijk, waarbij focus op de klant steeds centraal staat. Dát moet de gemeenschappelijke drijfveer zijn.’

Op welke terreinen heeft Jumbo duidelijk versneld in 2018? Waar kan de organisatie trots op zijn?
‘Dit jaar hebben we opnieuw een positieve groeiontwikkeling weten vast te houden en zijn we sneller gegroeid dan de markt. Dat lijkt misschien nauwelijks opzienbarend, maar in een markt die alleen maar concurrerender wordt, is dat wel degelijk een bijzondere prestatie. We doen dit namelijk zonder in te leveren op klantgerichtheid of onderscheidend aanbod van prima kwaliteit tegen de laagste prijzen.’

Sterker inzetten op complete maaltijdoplossingen die lekker én gezond zijn

‘En tegelijkertijd voeren we in hoog tempo vernieuwingen door. We investeren flink in klantgemak, nieuw assortiment en in een verbeterde winkelbeleving rondom lekker en gezond eten. Klanten stellen bijvoorbeeld de nieuwe meubels met bijzonder brood van La Place erg op prijs. Of anders wel de verkooppunten met versbereide maaltijden. Het gaat om het totaalplaatje: volop inzetten op hoogwaardige kwaliteit en innovatie, de klant van dienst zijn waar en wanneer die maar wil, én dat allemaal zonder te tornen aan de vertrouwde Jumbo-formule. Daar zijn we best trots op.’

Op welke terreinen hebben de toeleveranciers de juiste stappen gezet in 2018?
‘Al jaren op rij zien we dat toeleveranciers sterker inzetten op kwaliteitsverbetering. Ook dit jaar hebben we daarin stappen vooruit gezet. We zien een toevloed van sterk verbeterde producten. Tegelijkertijd zien we ook nog steeds veel kansen om het nog beter te doen voor de klant. Daar moeten we met z’n allen aan blijven werken.’

Waar zit nog ruimte voor verbetering in de relatie met de toeleveranciers?

Jumbo Foodmarkt tilburg

‘Beide partijen zijn gebaat bij snelheid en efficiency, en daar zie ik nog ruimte voor verbetering. Soms maken we het nog onnodig ingewikkeld, waardoor er traagheid en ruis optreden. Ik pleit daarmee voor transparantere, effectievere samenwerking, met meer ‘speed to market’ en aandacht voor een nóg betere leveringsperformance. Tevens is het belangrijk dat we blijven innoveren, sommige leveranciers zijn daar samen met ons goed mee bezig, voor anderen liggen hier nog mooie mogelijkheden.’

Wat worden belangrijke speerpunten voor Jumbo in 2019 en waarom zijn dat uitgerekend deze?
‘Foodbeleving en winkelgemak. In 2019 gaan we sterker inzetten op complete maaltijdoplossingen die lekker én gezond zijn. Ook gaan we steeds meer richting maatwerk, want zoveel verschillende klanten, zoveel verschillende smaken en voorkeuren. Daardoor komt er ook meer ruimte voor bijzondere producten. Dit soort ontwikkelingen vraagt om allerlei aanpassingen en vernieuwingen in de winkels.’

Ik pleit voor transparantere, effectievere samenwerking, met meer ‘speed to market’

‘Ons bestaande winkelbestand blijven we onder handen nemen. En nieuwe winkels, zoals de aangekochte Emté- filialen, richten we in volgens onze nieuwste inzichten. Onze onlinediensten via Jumbo.com groeien harder dan de markt als geheel. Ook dat vraagt om uitbreiding en een verdere verfijning van ons fulfilmentnetwerk. Er staat kortom genoeg op onze to-do-lijst voor komend jaar.’

Wat zouden de belangrijkste speerpunten voor de toeleveranciers moeten zijn in 2019?
‘Blijf je zoveel mogelijk verdiepen in de wensen en behoeften van de klant. Zet bij het uitwerken van je plannen steeds de klant op 1. Bij Jumbo doen we niet anders, en op basis van dit uitgangspunt trekken we maar wat graag samen op met de toeleveranciers. Zo creëer je win-win-winsituaties. Daarnaast is het belangrijk dat leveranciers blijven komen met lekkere en gezonde producten die het leven van onze klanten leuker en gemakkelijker maken.’

Waar ligt de groei voor de supermarktsector in 2019? 
‘De ontwikkeling naar meer maatwerk voor de individuele klant zal komend jaar doorzetten. Dat raakt vele facetten van de sector. Van uitbreiding en verfijning van het assortiment tot het aanbieden van de ruimst denkbare keuze in winkelmogelijkheden. Dáár zijn waar de klant is, altijd en overal, offline en online, dat wordt steeds belangrijker.’
‘Kortom: het belang van de klant steeds vooropstellen, inspelen op individuele wensen en behoeften. Partijen die deze dienstbaarheid tot kunst verheffen, kunnen rekenen op een goede en gezonde groei.’

Interviewreeks: De Top 2019

Marit van Egmond (Albert Heijn), Olaf de Boer (Jumbo), Eric Leebeek (Plus) en Gerard van Dulmen (Superunie) over samenwerking.

Lees alle interviews

Reageer op dit artikel