artikel

Elke Haagse AH heeft ‘eenzaamheidsmedewerker’

Branche & Bedrijf 2671

Elke Haagse AH heeft ‘eenzaamheidsmedewerker’
(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant Rijswijk / Albert Heijn winkelcentrum Leyenburg / Elke Albert Heijn-vestiging in Den Haag heeft per 3 december een medewerker in dienst die getraind is op het herkennen van eenzaamheid onder klanten.

DEN HAAG – Na de diplomauitreiking van de laatste 14 deelnemers heeft elke Haagse Albert Heijn-vestiging sinds deze week een medewerker die getraind is om signalen van eenzaamheid te herkennen. De initiatiefnemers zien dit pas als eerste stap.

De bestrijding van eenzaamheid is al langer een van de speerpunten van de samenwerkende 42 Albert Heijn-winkels in Den Haag en directe omgeving. Eerder al werd in een aantal van de vestigingen al vrijwilligers geworven voor Sensoor, een hulpdienst die een luisterend oor biedt aan wie daar behoefte aan heeft. Medewerkers van Sensoor hebben een uitgebreid trainingstraject gevolgd om mensen die een luisterend oor nodig hebben te kunnen helpen. Die training hebben de 42 AH’ers niet gekregen, maar zij zijn nu wel in staat om signalen op te vangen dat klanten in hun winkel wel eens eenzaam zouden kunnen zijn.

Van supermarktmanagers tot caissières

Johan Roodenrijs, supermarktmanager van de Albert Heijn-vestiging aan de Apeldoornselaan in de hofstad, is een van de drijvende krachten achter het project. Volgens hem is het een bijzonder gemêleerd gezelschap dat vanuit de 42 filialen op cursus is geweest. ‘Dat zijn supermarktmanagers en teamleiders, maar ook caissières en groenteboeren’, aldus Roodenrijs. Aanvankelijk vroeg hij zich af of de supermarktmanagers wel de juiste personen zouden zijn bij de cursus. ‘Maar diegenen wilden hetgeen ze leerden juist weer doorgeven aan hun medewerkers en dat juich ik natuurlijk alleen maar toe.’

De uitreiking van de certificaten. Uiterst rechts Johan Roodenrijs.

Niet herkend als eenzaamheid

Volgens de mede-initiator is de cursus, die door de Haagse community tegen eenzaamheid en Indigo werd opgezet, bewust niet te zwaar gemaakt. ‘We moeten niet vergeten dat we hier te maken hebben met supermarktmensen, niet met zorgmedewerkers. De cursus die ze nu hebben gekregen geeft inzicht in tekenen van eenzaamheid, niet in het actief bestrijden ervan’, zegt Roodenrijs. De praktische tools en tips die deelnemers tijdens de cursus kregen, leverden de afgelopen tijd al enkele bijzondere momenten op. Roodenrijs: ‘Er was een jongen bij, die niet bijster geïnteresseerd leek. Hij was ook van mening dat in de winkel waar hij werkte geen eenzaamheid voorkwam. Het grappige was dat juist hij een week na de cursus meldde dat hij ineens juist wel een hoop eenzaamheid zag.’ De medewerker keek ineens heel anders aan tegen klanten die soms drie of vier keer per dag een boodschapje kwamen halen. ‘Hij dacht dat die mensen het gewoon gezellig vonden in de winkel, hij had dit niet herkend als eenzaamheid’, legt Roodenrijs uit.

Tweede groep volgt

Toen de laatste groep AH-medewerkers hun certificaat in ontvangst namen, waren ook de verantwoordelijke wethouder en ambtenaren van de gemeente aanwezig. Zij volgen het project van AH met veel interesse. In januari volgt een tweede groep van 42 medewerkers, waardoor straks elke winkel twee personeelsleden heeft die de training hebben gevolgd. De volgende stap heeft Roodenrijs ook al in gedachten, maar onduidelijk is nog wanneer dit plaats gaat vinden. Het is de bedoeling dat er op gezette tijden in de winkel een Luisterend Oor-medewerker aanwezig is. Dat is een AH-medewerker die geen vakken hoeft te vullen, vleeswaren snijdt of achter de kassa zit. Roodenrijs zei hier eerder al over: ‘Iemand die op vaste tijden bij de koffietafel in de winkel zit om een praatje te maken met iedereen die daar behoefte aan heeft. En die ook tools krijgt om mensen door te verwijzen waar nodig. Op die manier ontwikkel je je buurtfunctie als AH nog een stuk verder door.’

Foto: Roel Dijkstra

Kerstdiner

Vorig jaar organiseerden de AH-winkels al een kerstdiner op het Plein. Daar werden, verdeeld over twee kerstdagen, 400 klanten met een behoefte aan gezelschap verwelkomd voor een vijfgangenkerstdiner, Voor het organiseren van dat diner kregen Roodenrijs en zijn mede-organisator Rachid el Menhali een onderscheiding van AH.

Zie ook: Haagse AH’s brengen klanten samen met Kerst

Reageer op dit artikel