artikel

Van de Keuken snoeihard over supermarktmarketeers

Branche & Bedrijf 2352

AMSTELVEEN – Teun van de Keuken is founding father van Tony’s Chocolony en bekend van de Keuringsdienst van Waarde. Hij schreef het boek ‘De supermarktsurvivalgids’ over vooral ook de onzin van de food-marketeers. Distrifood bezoekt een lezing en hoort twijfel vanuit de zaak. ‘Maar wat kunnen wij nog wel uit de supermarkt eten?’

Van de Keuken snoeihard over supermarktmarketeers

Op een gegeven moment klinkt een vraag uit de zaal: ‘Maar wat kunnen we dan nog wel eten uit de supermarkt?’ ‘Witte eieren’, aldus Teun van de Keuken. ‘Het witte ei komt van een kip die langer leeft en minder voedsel nodig heeft. Die is dus duurzamer. Maar wij hebben allemaal een associatie met witte eieren en legbatterijen. Dus betalen wij ten onrechte te veel voor bruine eieren.’ Van de Keuken staat in de bibliotheek in Amstelveen en houdt een lezing én signeersessie voor zijn boek, de Supermarktsurvivalgids. Daarin legt hij de trucs van het fenomeen supermarkt bloot. ‘Ik ga u een kleine cursus geven’, houdt hij zijn gehoor voor.

‘Want in de voedselindustrie gaat het niet om de kwaliteit van het voedsel, maar om de marketing.’ Even later zegt hij: ‘Het goed lezen van etiketten is bij mij een gekte die nooit stilstaat.’ Daarna lanceert hij als een cabaretier een aantal voorbeelden de zaal in waar een supermarktondernemer of leverancier inderdaad alleen maar om kan lachen als een boer met kiespijn. Het zijn ook wel pijnlijke ‘misstanden’.

Van de Keuken laat een AH-etiket zien waarop staat: ‘Shoarmareepjes, volgens oud-Hollands recept’

Van de Keuken laat een AH-etiket zien waarop staat: ‘Shoarmareepjes, volgens oud-Hollands recept’. Hij laat een diepvriestaart zien met daarop de aanduiding ‘warme appeltaart’. Hij vraagt: ‘Wat maakt de Dr. Oetker Pizza Tradizionale met mozzarella en pesto nu tradizionale?’ Het antwoord luidt: het hoofdingrediënt, de Edammer kaas. De zaal lacht luid. Ergens is het deerniswekkend dat supermarkten ‘Brood met oorsprong’ verkopen, zonder dat die oorsprong wordt benoemd. Hetzelfde geldt voor ‘Fruit van de Natuur’. Van de Keuken spaart niemand in zijn kruistocht tegen nietsontziende marketing. Sourcy Vitamin Water heet ‘rotzooi’ en ‘suikerwater met een paar vitamines erbij’. Bolletje Goed Bezig is ‘100% natuurlijk en 100% lekker’. Van de Keuken: ‘Bij dat laatste vraag ik me altijd af of er ooit iemand uit het testlab komt en zegt: ‘Sorry, maar deze keer is hij maar 85 procent lekker.’ Zonnatura oplosthee 20 kruiden bestaat uit 92 procent suiker. Van de Keuken: ‘Zonnatura, dan denk je toch echt aan gezond.’

De supermarkt is als een donker Casino

Van de Keuken noemt de supermarkt een ‘casino, want net als in het casino, hangt in geen enkele supermarkt een klok, of is er daglicht.’ Af en toe sijpelt de nuance door: ‘De supermarkt verkoopt ook heel veel goede spullen, maar er zit heel veel rotzooi tussen. Ik wil laten zien wat rotzooi is en wat niet. Lees de ingrediëntenlijst en daar kun je het uithalen.’ ‘Maar we hebben toch de Warenwet?’, zegt iemand vanuit de zaal. ‘Die zorgt toch voor kwaliteit, dat we er niet van doodgaan?’ De zaal lacht wederom. Van de Keuken: ‘Dat is wel de eerste vereiste en in die zin moeten wij tevreden zijn over ons voedsel. Het is van heel hoog niveau en je gaat er niet dood van. Maar wij zijn allemaal verstokte romantici die ‘gezond’, ‘natuurlijk’ en ‘van oorsprong’ willen. Daar wordt misbruik van gemaakt.’ Van de Keuken is zich ervan  bewust dat hij weloverwogen keuzes maakt in wat hij presenteert. Hij speelt duidelijk op de lach. Toch schuurt zijn presentatie voor wie in het vak zit: de onbeschaamdheid van supermarkten en leveranciers is bij vlagen wel heel erg groot. Geen leuke boodschap voor deze branche. Het nieuwsblad Distrifood noemt Van de Keuken daarbij ‘een bron van inspiratie’, een ietwat dubieuze eer voor dit blad.

Toch, zijn boek is een keiharde spiegel voor met name de foodmarketeers, zo blijkt gaandeweg de avond. Van de Keuken gaat in zijn boek systematisch alle schappen af en legt daarbij telkens de vinger op de zere plekken. Hij belt met Spa Reine Kids: ‘Dus er zit niet iets speciaal kinderachtigs in?’ Hij steekt de draak met de yoghurt Betsie’s eigenwijze Geitenyoghurt moment. ‘Wat is daar eigenwijs aan?’ En het verschil tussen Opa-frieten en Oma-frieten blijkt dat de eerste ongeschild zijn. ‘Opa is dus luier.’

Distrifood koopt als laatste in de rij de Supermarktsurvivalgids. Wij vragen de auteur om er een passende boodschap in te schrijven: ‘Vertel het maar de supermarkten. Wie weet steken ze er iets van op.’ Was getekend Teun van de Keuken.

Reageer op dit artikel