artikel

Spar en PostNL slaan handen ineen

Branche & Bedrijf 1404

Spar en PostNL slaan handen ineen

WAALWIJK – Bij vijf vestigingen van Spar Express is maandag een pakket- en briefautomaat (pba) van PostNL in gebruik genomen. Een win-winsituatie: locaties voor het postbedrijf, traffic voor Spar.

Wie nou precies wie benaderde, weten Marian Gerritsma (groep category manager Spar) en Jean-Luc Otten (business development manager PostNL) niet meer. ‘Eigenlijk hebben we elkaar benaderd’, zegt Gerritsma. ‘Wij zagen de pakket- en briefautomaat en dat leek ons wel wat.’ Otten: ‘Eind 2016 zijn we de proef gestart met de pba, dit jaar is deze wat zichtbaarder geworden. Toen hebben we het er eens met elkaar over gehad.’ Het resulteerde in een samenwerking, met als gevolg dat sinds vandaag (maandag) bij vijf Spar Express-vestigingen een knaloranje automaat van PostNL in gebruik is.

Eerste directe samenwerking met retailer

Het betreft de Spar Express-winkels in Den Haag-Ypenburg, Tilburg-West, Geertruidenberg, Almere en Hardinxveld. Laatstgenoemde locatie is langs de snelweg A15. De vestigingen zijn uitgekozen op criteria als bereikbaarheid, parkeergelegenheid en achterland. Voor PostNL is dit project met Spar de eerste directe samenwerking met een retailketen binnen de proef met de pba. Otten: ‘Tot nu toe stond de automaat weliswaar in de nabijheid van bijvoorbeeld buurtwinkelcentra, maar met Spar trekken we echt samen op.’

Marian Gerritsma (Spar) en Jean-Luc Otten (PostNL).

Pincode voor afhalen pakket

Klanten kunnen 24 uur per dag bij de Spar-vestigingen hun pakketjes afhalen en verzenden. Otten: ‘Voor ons is dit een kans op te ervaren hoe deze service werkt bij tankstations.’ Voor Spar past de pba in een breder plaatje, dat van service voor de buurt. Met uitzondering van de snelweglocatie hebben de winkels in de pilot allemaal ook een buurtfunctie. Consumenten kunnen de pakket- en briefautomaat bij hun webshopbestelling kiezen als ophaallocatie. Met een pincode kunnen zij vervolgens hun pakket afhalen, dat in een van de 16 kluizen ligt. De maximale afmeting voor een pakket is 75 × 40 × 52,5 centimeter en het mag maximaal 30 kilo wegen. Consumenten die een pakketje willen verzenden of retourneren, kunnen een van de kluizen openen door een retour- of verzendlabel te scannen bij de automaat. De lockers zijn er in drie formaten. De automaat is helder verlicht en er hangt een beveiligingscamera.

Spar is de eerste retailer met wie we echt samen optrekken

‘Natuurlijke trek naar automaat’

Volgens Otten is de pba – waarvan er inclusief die bij Spar nu 63 zijn – veel sneller dan verwacht aangeslagen bij consumenten. ‘Als we er een installeren, liggen er vanaf dag 1 al telkens pakketjes in. Nog voordat we er überhaupt over gecommuniceerd hebben. Dat is onwijs leuk om te zien. Mensen gaan uit zichzelf proberen hoe het werkt. De volumes overtreffen overal onze verwachtingen. Je ziet een soort natuurlijke trek naar de automaat. Bovendien zien we dat gebruikers ook herhaalgebruikers worden.’ Volgens hem is de automaat dan ook eenvoudig in het gebruik. ‘Iedereen kan ’m begrijpen en bedienen. Touchscreens en dergelijke zijn
inmiddels zo’n gemeengoed, dat snapt men’, zegt de PostNL-manager. Gerritsma: ‘En anders kan een Spar-medewerker te hulp schieten, onze medewerkers krijgen daar instructies voor.’

Proef met pba duurt minstens een jaar

Voor de rest heeft het Spar Express-personeel geen omkijken naar de pba. Pakketbezorgers van PostNL legen en vullen de automaat. Spar hoopt te kunnen profiteren van de extra traffic die de pakketautomaat met zich meebrengt. Een proef van een jaar moet de meerwaarde van de automaat aantonen. Gerritsma: ‘Maar we gaan al eerder evalueren. De buurtwinkels van Spar zouden een volgende stap kunnen zijn. Maar dat is iets wat we moeten bekijken. Voor ondernemers is het persoonlijke contact met klanten ook heel belangrijk. Zo moet er voor iedereen een goede oplossing zijn.’

Foto’s: Peter Roek

Reageer op dit artikel