artikel

‘Ik gooi derving niet in container, maar in pan’

Branche & Bedrijf 2073

‘Ik gooi derving niet in container, maar in pan’

VEGHEL – ‘Wij zijn nu vier jaar bezig en verkopen nu 1500 maaltijden tegen een omzet van €6000 in de week. Derving? Nee, we bestellen juist extra ruim. De truc? Wat de collega’s in de container gooien, gooien wij in de pan.’

Het is de ervaring van Plus Jeroen en Daphne Bruggers uit Winterswijk. Tijdens de Dag van de Supermarkt vertelden zij over hun ervaring met derving. Het echtpaar Bruggers besloot bij de laatste verbouwing een horecakeuken in het zicht van de klant in hun supermarkt te plaatsen. Ook trokken zij een kok aan. Deze moest de gederfde waar of producten tegen houdbaarheid ‘wegkoken’. Een chillblaster koelt de maaltijden en een nieuwe afdeling was geboren.

Volgens Bruggers gaat deze niet ten koste van het reguliere koelverse maaltijdenassortiment. De afdeling is succesvol en draait €6000 in de week. Bruggers: ‘De derving is 1,5 procent, net als bij een andere grote supermarkt. Maar die verkoop ik dus weer voor €4 per maaltijd en daar kan ik de afdeling van draaiende houden.’ De vraag is ondertussen zo gegroeid dat Bruggers ruim bestelt, bijvoorbeeld bij acties. Ook moet hij gewoon bijbestellen. ‘Als mijn vrouw geen horeca-achtergrond had, waren wij hier niet aan begonnen’, aldus de ondernemer op het podium. Bruggers denkt zelfs al verder: ‘Als mijn klanten minder vlees gaan eten, zie ik deze afdeling zelfs groeien ten koste van de slagerij.’ Over de uitstraling: ‘Ze werken in het zicht. Het doet iets met de winkel.’ Daphne Bruggers: ‘Ik sta zelf ook in deze afdeling. Het is het leukste werk wat er is, in zo’n enorme pan staan te roeren.’

Zie hieronder in een video hoe Plus van Gurp, Jumbo Verberne en Plus Breggers tegen derving strijden:

Bruggers was niet de enige ondernemer die tijdens de Dag van de Supermarkt inzicht gaf in zijn dervingsstrategie. Pieter Jan van Gurp (Plus) vertelde over zijn benevelingsmachine. Hij had het idee opgepikt op vakantie ergens in Zuid-Frankrijk en was ermee aan de slag gegaan. Hj spreekt over een afname van de derving op zijn agf-afdeling.

Zie hieronder in een video hoe veel de derving is teruggedrongen bij Plus van Gurp, Jumbo Verberne en Plus Breggers:

Uit eerder onderzoek blijkt dat het toepassen van mist boven het groente- en fruitschap circa €16.000 per jaar oplevert. Bovendien krijgen klanten kwalitatief betere producten die gezonder en langer houdbaar zijn. Ook steeg de omzet en werd bespaard op energie en arbeid.In het kader van het project heeft de Deense universiteit DTU gedurende vier jaar de agf-omzet en derving in Plus Van Gurp gemeten. Eén jaar zonder bevochtiging met mist en gedurende drie jaar met bevochtiging.

Zie hieronder in een video hoe Plus van Gurp, Jumbo Verberne en Plus Breggers de strijd tegen derving verankeren in hun organisatie:

Jumbo George Verberne haalde de wereldpers met het ‘Verspilling is verrukkelijk’-schap. Verberne haalt er zo’n €400 per week uit. Hj is vanaf het begin bij het project betrokken en wil het nu uitrollen. Niet alleen de omzet draagt bij, maar het project doet ook veel voor het imago van zijn supermarkt als betrokken en duurzame winkel. ‘Wij gaan het uitrollen. Ondernemers die willen instappen, kunnen mailen naar: info@verspillingisverrukkelijk.nl’.

Zie hieronder in een video de tips van Plus van Gurp, Jumbo Verberne en Plus Breggers tegen derving:

Zie ook: Verspillingsschap Jumbo Verberne: foto’s en video’s

Reageer op dit artikel