artikel

Zeven vragen aan Alrik Boonstra van Jumbo

Branche & Bedrijf 5275

Zeven vragen aan Alrik Boonstra van Jumbo

VEGHEL – Jumbo zoekt meer dan ooit naar nieuwe medewerkers. Volgens Alrik Boonstra, HR-directeur van Jumbo, moeten er alleen al dit jaar tienduizenden nieuwe krachten worden gestrikt. Mensen voor in de winkels, in de dc’s, maar ook ‘techies’ voor de Jumbo Tech Campus in Veghel. Boonstra vertelt hoe die zoektocht verloopt, waarom het moeilijk is de juiste mensen te vinden en waaraan een nieuwe werknemer moet voldoen. ‘We transformeren naar een combinatie van een foodexpertise en een tech-expertise bedrijf. Jumbo is zóveel meer dan alleen een supermarktketen.’

Alrik Boonstra is sinds een jaar actief als HR-directeur van Jumbo. Daarvoor was hij onder meer werkzaam voor Unilever en PepsiCo. In Veghel stuurt Boonstra de nieuwe wervingscampagne aan met de pay-off ‘Jumbo, daar gebeurt het!’

1. Jumbo, daar gebeurt het. Wat gebeurt er?

‘Het is een campagne die we het laatste half jaar hebben ontwikkeld en die de komende jaren zal worden ingezet. Met de pay-off ‘Jumbo, daar gebeurt het’ willen we bouwen aan ons merk als werkgever. Jumbo is een bedrijf met een bijzondere DNA en cultuur. Het heeft de afgelopen 10 jaar een groei meegemaakt die ongekend is in retail. Jumbo is nu een bedrijf met 70.000 medewerkers, met een volledige landelijke dekking en meerdere formules. Jumbo is inmiddels zoveel meer dan een supermarkt. Wij weten dat zelf wel, maar de wereld weet dat nog niet. Onze klanten veranderen en wij veranderen mee. Die dynamiek willen we met de campagne naar buiten brengen.’

2. Momenteel zie je veel billboards van Jumbo in het straatbeeld, met slogans als ‘Nu in de aanbieding: 2000 vacatures’ en ‘Werken bij een bedrijf in Silicon Veghel?’

‘De eerste billboards hebben we vier weken geleden geplaatst, op honderden plekken in Nederland. De stijl die je op de billboards ziet, gaan we nu ook gebruiken op lokaal winkelniveau. Dat is op zich niet nieuw, maar we brengen het nu wel onder dezelfde paraplu. De stijl die we gebruiken is overal hetzelfde. Of het nu de winkel, een billboard of de website is. Dit om de herkenbaarheid te verbeteren. Ondernemers gaan daar ook in mee. Zo hebben we een speciale wervingskit die ook veel door ondernemers wordt gebruikt. We merken dat zij juist behoefte hebben aan de ondersteuning.’

3. Voor welke functies bent u op zoek?

‘We zoeken alleen al dit jaar tienduizenden mensen voor de winkels en dc’s. Voor ons hoofdkantoor willen we meer dan 100 nieuwe specialisten voor de afdelingen formule, commercie, finance en HR. En door onze online-groei zoeken we techspecialisten. We hebben er momenteel al 80 op onze campus, maar willen naar 200. Wij zijn de enige retailer met een eigen Tech Campus. Vandaar ook de verwijzing naar Silicon Veghel.’ De Jumbo Tech Campus is een jaar geleden gelanceerd. Daar bouwen we aan de apps, website en complete online aanwezigheid. Sinds acht maanden hebben we Anneke Keller van Coolblue aan boord en dat helpt enorm. Ze neemt niet alleen veel kennis mee, maar je merkt ook dat techtalent het leuk vindt om juist met haar te werken. Alle vernieuwingen rond onze app, zoals de spraakfunctie, komen ook uit haar stal. Op de campus werken scrumteams iedere dag aan zichtbare en onzichtbare verbeteringen van de website, aan apps en online-tools voor verbeteringen van processen. Door de overname van La Place en de focus op tech transformeert Jumbo naar een combinatie van een foodexpertise-bedrijf en techexpertisebedrijf. We creëren ook steeds meer nieuwe functies. Scrum masters, tech pathfinders. Die laatste wijst het pad aan voor de ontwikkelaars, echte superspecialisten dus. Die hadden we een half jaar geleden nog niet.’

4, Zijn er naast de spraakfunctie nog meer online vernieuwingen?

‘Onze recruitmentsite Jumbowerkt.nl is volledig vernieuwd: nieuw design, functionaliteiten en content. De site is mobile first en je kunt er in virtual reality rondkijken bij Jumbo. Via VR kun je een kijkje nemen op de werkvloer, je staat als gebruiker letterlijk in de Foodmarkt. En Frits van Eerd zelf komt je begroeten. Zo kom je als potentiële nieuwe werknemer in aanraking met de sfeer bij Jumbo. Het past ook bij de transparante manier van werken. Jumbo heeft de eerste recruitmentwebsite in Nederland met deze VR-toepassing. We zien sinds het begin van de campagne dat steeds meer mensen zich oriënteren of solliciteren. Jumbo gaat ook technologie toepassen in het recruitementproces. Dat doen we in de vorm van een game die binnenkort live gaat. Kandidaten komen er door het spelletje achter of ze bij Jumbo passen en in welke rol. Het is de gamification van het sollicitatieproces.’

5. Voor welke winkelformules is het lastig om mensen aan te trekken?

‘De moeilijkheid zit ’m niet zozeer in de formules, maar in de regionale gebieden. In de Randstad, en dan met name Amsterdam en Utrecht, is het moeilijk om de mensen te vinden die echt bij ons passen. We hebben net Foodmarkt Leidsche Rijn geopend en we moesten er hard aan werken om 500 man te krijgen. We hebben nu eenmaal te maken met een krappe arbeidsmarkt.’

6. Er is dus niet een bepaalde functie die moeilijk is in te vullen?

‘Het is extra moeilijk mensen te vinden die in keukens en met vers willen en kunnen werken. Om die reden zijn we bij Jumbo een nieuwe mbo-opleiding aan het ontwikkelen die je moet zien als een combinatie van mbo fastservice en mbo levensmiddelen. Blurring groeit en dat vraagt om unieke vaardigheden. We willen medewerkers die het leuk vinden om zowel met retail als horeca bezig te zijn. Vanaf volgend jaar kunnen zij zich voor deze opleiding inschrijven. De opleiding past ook bij de huidige situatie bij Jumbo. Steeds meer mensen stappen over van La Place naar Jumbo en andersom. Die kruisbestuiving zorgt voor een nieuwe ontwikkeling. De supermarkt van de toekomst van Jumbo is een combinatie tussen La Place en Jumbo. De eerste stappen in die ontwikkeling zie je al bij Jumbo City. De Foodmarkt is geweldig, maar geen eindpunt. Jumbo zal altijd de lat verleggen.’

7. De grote vraag naar nieuwe medewerkers betekent ook dat Jumbo een tekort heeft aan medewerkers. Heeft dat effect heeft op de winkeloperatie?

‘Onze winkels en teams zijn gewend aan nieuwe instroom. De dynamiek van hulpkrachten die komen en gaan is volkomen normaal. Gaat het te hard? Absoluut niet. Gaat het hard? Absoluut wel, maar we kunnen het prima aan. Ook de Jumbo Academy draagt bij aan een goede instroom. Tientallen trainers zijn iedere dag bezig om de medewerkers bij te scholen. En in september, wanneer de eerste Emté is omgebouwd naar Jumbo, beginnen we met een nieuw trainingsprogramma voor de mensen die van Emté worden overgenomen. De Zeven Zekerheden blijven centraal staan in alle opleidingen.’

Reageer op dit artikel