artikel

Wedstrijd om Marketing Awards voor lokale helden

Branche & Bedrijf 2209

Wedstrijd om Marketing Awards voor lokale helden

DOETINCHEM – Welke supermarkt is Nederlands grootste local hero en heeft het beste localmarketingbeleid? En welke supermarkt heeft de meest opzienbarende/succesvolste localmarktingactie gehouden? Distrifood zet die bedrijven in het zonnetje en lanceert daarvoor de Local Marketing Awards. De winnaars worden 9 oktober tijdens de Dag van de Supermarkt bekendgemaakt.

Lokaal onderscheidend zijn wordt voor supermarkten steeds belangrijker in de strijd om de consument. Dat lukt de ene winkel beter dan de andere. Waarom is de ene supermarkt een local hero en de ander niet? Wat moet je doen om in de gunst van de consument te komen?

Vragen als deze wil Distrifood beantwoorden met de Local Marketing Awards. Een beloning voor de beste lokale actie van een supermarkt. En een award voor de supermarkt die uitblinkt in het totaal van zijn local marketingactiviteiten en localmarketingbeleid. Denk daarbij aan de combinatie van activiteiten, acties, promoties, maatschappelijke betrokkenheid en de communicatie daarvan, zowel off- als online. Het presenteren van deze best practices kan ander ondernemers inspireren meer aandacht aan hun local marketing te schenken.


Wedstrijd om beste lokale actie en beste localmarketingbeleid


Hoe deelnemen

Supermarkten die denken in aanmerking te komen voor (één van) beide awards kunnen zichzelf aanmelden. Ook (vertegenwoordigers van) leveranciers en andere nauw bij de supermarktbranche betrokkenen en belanghebbenden kunnen kandidaten voordragen. In Distrifood staan geregeld artikelen met ondernemers die innovatieve lokale acties houden. Distrifood zal hieruit ook een aantal innovatieve acties selecteren en nomineren. Aanmelden via met een e-mail aan de redactie van Distrifood (zie kader Aanmelden).

Na een eerste schifting buigt een vakjury zich over de aangedragen cases. Onder anderen een localmarketingexpert, een social-media-expert, een retailmarketeer en een topsupermarktondernemer vormen de jury. De uiteindelijke winnaars worden op 9 oktober tijdens de Dag van de Supermarkt bekend gemaakt. Zowel het programma van de dag als de locatie worden later bekend gemaakt. Eén van de (niet verplichte) onderdelen zal een bezoek aan Supermarkt van het Jaar-winnaar Plus Henst in Best zijn. De ondernemer gaat vertellen hoe hij lokaal het verschil maakt.

Gedurende het jaar besteedt Distrifood regelmatig online en in het blad redactioneel aandacht aan voorgedragen cases, aan de wedstrijd en met expert-artikelen. Op de website van Distrifood zijn, onder de tab Branche & Bedrijf in de subcategorie Local Marketing, artikelen te vinden van onder meer marketingactiviteiten van ondernemers. Ook daar zullen geregeld artikelen over de genomineerde cases worden gepubliceerd.


Aanmelden

Aanmelden en/of nomineren kan op webpagina Dagvandesupermarkt.nl. Beschrijf de gehouden actie in maximaal 400 à 500 woorden. Vergeet daarbij niet het doel te noemen en onderbouw het resultaat met cijfers, zoals het aantal klanten dat deelnam en de effecten op klantenaantallen en omzet. Voeg eventueel foto’s en gebruikt promotiemateriaal toe.

Voor de overallprijs graag in de e-mail een korte motivatie waarom de betreffende supermarkt/ondernemer de prijs voor het beste localmarketingbeleid zou moeten winnen. Wat voor acties werden/worden er gehouden, hoe ziet de marketingagenda eruit en het waarom daarvan? Is er een social mediabeleid? Wat is het effect, groeien klantenaantallen etc? Zowel acties die in 2017 als dit jaar zijn gehouden, kunnen worden voorgedragen.


 

Local marketing expert Carl Dahmen:

‘Klanten raken met aandacht en emotie’


TILBURG – Het wordt voor supermarkten steeds belangrijker lokaal onderscheidend te zijn. ‘De ene supermarkt is de andere niet, al is die van dezelfde formule. Het logo is hetzelfde, maar de lokale omstandigheden en het marktgebied kunnen hemelsbreed verschillen. Daar moet je met je local marketing op inspelen’, zegt Carl Dahmen, directeur van Inmarkt, een marketingbureau dat samen met winkeliers lokale acties opzet.

Lokale marketing. Het wordt vaak als het wondermiddel gezien voor een succesvolle supermarkt die het beter doet dan de lokale concurrenten. Maar in het wilde weg een actie optuigen heeft volgens Dahmen niet zo veel zin. ‘Voordat je überhaupt iets aan lokale marketing gaat doen, moet je zorgen dat de basis op orde is. Want bij een winkel die er verschrikkelijk uitziet, heeft het totaal geen zin een campagne op te zetten.’ De basisvoorwaarden zijn het volgens hem alom bekende abc. De vulgraad moet op orde zijn. Out-of-stock moet worden voorkomen. De winkel moet schoon en netjes zijn en de medewerkers klantvriendelijk.

Goede lokale marketing berust volgens Dahmen op vijf pijlers: 1. op bijzondere wijze zichtbaar zijn in de lokale gemeenschap; 2. op een bijzondere manier betrokken te zijn bij je omgeving; 3. op een bijzondere manier voordeel geven aan de klant/consument; 4. op een bijzondere manier de consument verleiden en 5. op een bijzondere manier aandacht geven aan de consument.

Een goede lokale marketingactiviteit is een mix van verschillende pijlers. ‘Je kunt daar iedere activiteit aan toetsen. Hoe meer pijlers je raakt, hoe krachtiger de activiteit is.’ Zoals die van Jumbo Stramproy, van Ralf Jansen en René Puts, die met Moederdag sleutelhangers uitdeelden met op de ene kant de tekst ‘Voor de allerliefste mama’ en op de andere kant de woorden ‘Het kloppend hart van Stramproy’. ‘Dat is een mooi voorbeeld van op een bijzondere manier zichtbaar zijn en op een bijzondere manier aandacht geven. Daardoor voelt een bepaalde doelgroep, de moeders, zich zeer gewaardeerd en verover je een plekje in hun hart.’

Bijzonder voordeel geven

Met spaaracties, één van de specialismen van Inmarkt, is bijzonder voordeel te geven aan de klant. ‘Maar met een kale spaaractie voor een functioneel product, bereik je slechts ongeveer 40 procent van de consumenten. Als je dat bereik wilt vergroten, moet je in je local marketing ook op emotie gaan zitten.’ Zoals door ontbijtjes weg te geven bij een spaaractie voor kussens of dekbedden. ‘Dan wordt het meer dan een kussen.’

Lokale acties zijn ook goed af te stemmen op het marktgebied. In een wijk met veel ouderen heeft een spaaractie voor de jeugd weinig zin. ‘Vanuit de samenstelling kun je bepalen op welke groep je je wilt richten. Het gaat er niet om hoeveel kussens er zijn gespaard en verkocht, zoals veel ondernemers denken. De vraag is welk effect die actie had op de doelgroep die je wilde bereiken. En of die groep klanten is gegroeid.’

Landelijke actie lokaal koppelen

Veel ondernemers vinden lokale acties onnodig gedurende landelijke acties van de hun formule. Volgens Dahmen kan het tegendeel juist waar zijn. ‘Je kunt daar ook een lokale component aan hangen die de actie versterkt. Of juist iets totaal anders doen, als zo’n algemene actie niet aansluit bij jouw marktgebied. Want tegenwoordig concurreert geel niet alleen met blauw, maar geel ook met geel én blauw ook met blauw. Stilzitten is geen optie, je moet je onderscheiden.’

Op zich zijn de resultaten lastig meetbaar, erkent hij. ‘Je weet nooit hoeveel klanten je zou hebben gehad zonder zo’n campagne. Maar veel ondernemers zeggen dat het werkt, omdat ze beter presteren dan de benchmark van de formule.’

Aanmelden en/of nomineren kan op webpagina Dagvandesupermarkt.nl >>>

Reageer op dit artikel