artikel

Kleinste Jumbo is wel groot in online

Branche & Bedrijf 2167

MARIAHOUT – De Jumbo-vestiging van Albert van den Bogaard in Mariahout is de kleinste reguliere Jumbo van Nederland. Wat het aandeel van de onlineverkopen betreft, circa 20 procent van de omzet, hoort de winkel echter bij de absolute koplopers.

Kleinste Jumbo is wel groot in online
Foto: Bert Jansen

Met 400 vierkante meter vvo behoort de Jumbo-vestiging van multifranchiser Albert van den Bogaard tot de kleinste reguliere Jumbo’s in het land. ‘We zijn al  25 jaar bij Jumbo en behoren bij de vroegste franchisenemers’, verklaart de ondernemer de geringe grootte. De dorps-Jumbo, Mariahout telt nog geen 2000 inwoners, haalt een weekomzet van circa €70.000. Daarnaast wordt nog eens voor €14.000 tot €15.000 online-omzet geboekt. Ruim 20 procent van de totaalomzet, waar 3 à 4 procent gebruikelijker is.

500 procent meer dan verwacht

Daarmee is volgens Van den Bogaard de rek uit de onlinegroei. ‘Onze slots zitten zo goed als vol en we gaan die voorlopig niet uitbreiden.’ De online-omzet is in de twee jaar na de start van het pup en het bezorgen van boodschappen, 500 procent meer dan verwacht. ‘We hadden een prognose voor zo’n €2500 tot €3000’, aldus Van den Bogaard, die ook de Jumbo in het nabije Lieshout exploiteert.

Dolly’s met boodschappen tot in de kantine

De belangrijkste reden om online min of meer on hold te zetten, is de beperkte magazijnruimte bij de winkel. ‘We hebben het kantoor al naar boven verplaatst, maar dat is niet genoeg. De dolly’s met boodschappen staan zelfs al negen van de tien keer in de kantine. Als dat meer wordt, hebben we echt een logistiek probleem.’ Bovendien zou hij dan een tweede bezorgbus moeten inzetten. ‘Onze negen bezorg- slots zitten nu zo’n beetje ieder dagdeel vol.’


Distrifood, Foodmagazine en Twinkle organiseren voor de tweede keer het Food & E-commercecongres. Lees er hier meer over >>>


Gelukkig hoog aandeel afhaalklanten

Van den Bogaard is er nog niet helemaal uit of hij de hoge online- omzet een mee- of tegenvaller moet noe

en. ‘Bezorgomzet is nu zeker nog niet rendabel, dat zal het in de toekomst wellicht wel worden, daar zitten we op te wachten.’ Hij prijst zich daarom gelukkig dat het aandeel klanten dat afhaalt bij het pup hoog is. ‘Die omzet is wel kostendekkend.’ Kort na de start was tweederde bezorgomzet en werd een derde afgehaald, die verhouding is tot zijn verrassing fiftyfifty geworden. ‘Voor ons is dat gunstig. Maar het is geheel tegen de trend in. Het merendeel ziet juist dat de bezorgomzet groeit ten opzichte van de afhalers.’ Een duidelijke oorzaak kan hij niet aanwijzen. ‘Misschien heeft het met de goede bereikbaarheid te maken.’

Vrees voor kannibalisatie ongegrond

Toen hij begon met online, vreesde hij dat de omzet in clicks zou kannibaliseren op de omzet in bricks. Die vrees bleek ongegrond, de online-omzet is vrijwel geheel additioneel en de winkelomzet groeit ook. ‘We zien onlineklanten die hun weekboodschappen eerst elders deden. Misschien komt dat doordat ze nu de keus hebben uit 36.000 artikelen. Daarnaast heb ik het idee dat ze nu ook vaker in onze winkel komen voor hun dagelijkse aanvullende boodschappen.’

Bezorgklanten komen uit de wijde omgeving

Bezorgen gebeurt in een straal van 12 minuten rijtijd rond Mariahout. Daarmee dekt hij ook het bezorggebied rond zijn Jumbo in Lieshout af. Vanwege de goede bereikbaarheid van Mariahout heeft hij ook geen afhaalpunt bij de winkel in Lieshout. ‘Het is maar een paar minuten rijden naar Mariahout, klanten uit Lieshout halen daar net zo lief af.’ Bezorgklanten komen uit de wijde omgeving. ‘We bezorgen ook in plaatsen als Beek en Donk en hebben klanten in Sint Oedenrode en Son en Breugel, terwijl daar toch ook Jumbo’s zitten.’ Dat is volgens hem geen probleem. ‘De klant bepaalt zelf welke winkel hij wil laten bezorgen, als het maar binnen die straal van 12 minuten is.’

Lees ook: Waarom komt Jumbo met het La Place-merk?

 

Reageer op dit artikel