artikel

De eigen biertjes van Jeffrey en Jan Pollemans

Branche & Bedrijf 3041

De eigen biertjes van Jeffrey en Jan Pollemans

ETTEN-LEUR – Tripollemans en Jan’s Radler bier. Dat zijn de twee nieuwe speciaalbieren bij AH Pollemans en samengesteld door vader Jan en zoon Jeffrey. ‘Het is altijd mijn droom geweest een eigen bier te hebben’, zegt Jeffrey Pollemans.

AH Pollemans introduceerde onlangs eigen bier in twee varianten en zes lokale biersoorten onder de naam Etten-Leurs Bier. Eén van de eigen biersoorten, Tripollemans, is opgebouwd uit een speciaal brouwmengsel, samengesteld door Jeffrey Pollemans en gebrouwen door de plaatselijke Brouwerij Het Meuleneind. ‘Ik heb zelf op carnavalszaterdag de granen in de ketels gedaan. We hebben twee keer 750 liter bier geproduceerd. En vervolgens 10 weken laten rijpen’, zegt Jeffrey Pollemans.

Bijzonder etiket

Jan’s Radler is samengesteld door Jan Pollemans en Tripollemans door Jeffrey. ‘Ik heb een uniek eigen recept ontwikkeld en daar wil ik niet alles over kwijt’, meldt de franchiser. ‘Er zijn in ieder geval vier graansoorten toegevoegd en het flesje heeft een bijzonder etiket, met informatie over onze stamboom en een verwijzing naar mijn reishobby.’ Over Jan’s Radler wil Jeffrey wel kwijt dat citroenlimonade een belangrijk ingrediënt is.

Bierstraat verdubbeld

De populariteit van speciaalbieren is volgens Pollemans momenteel ongekend. ‘We hebben de bierstraat in de winkel verdubbeld’, zegt Pollemans junior, ‘met 10 meter volledig in het teken van speciaalbier en 10 meter pils en alcoholvrij.’  Zoals Distrifood al eerder meldde, is speciaalbier inmiddels verantwoordelijk voor 25 procent van de bieromzet bij AH. En het einde van de groei is niet in zicht. Ook alcoholvrije bieren en bieren met een lager percentage alcohol worden populairder. ‘Wij zien deze ontwikkeling bij ons ook’, zegt Pollemans.

Tekst en uitleg van biersommelier

De Etten-Leurse biersoorten bestaan uit de smaakvarianten Tripel, Dubbel, Stout, Blond, Witbieren en Hefe Weisse. Ze zijn onlangs geïntroduceerd tijdens de bierproeverij bij Proeverij ’t Witte Paard. Biersommelier Jet van der Griendt gaf de aanwezigen tekst en uitleg. Van het brouwproces is een film gemaakt, die Pollemans via de socialmediakanalen deelt met zijn klantenkring. De introductieprijs van de twee nieuwe biersoorten is
€1,99 per flesje van 0,33 cl.

Lees ook: Wat is local marketing? Uitleg, valkuilen en voorbeelden

Reageer op dit artikel