artikel

Jumbo De Laak werft met Jumbo De Like-weken

Branche & Bedrijf 2378

Jumbo De Laak werft met Jumbo De Like-weken

UDEN – Jumbo De Laak in Uden houdt de Jumbo De Like-weken. Klanten kunnen in de winkel live de groei van het aantal Facebook-likes volgen op tellers die realtime verspringen.

Ben jij al fan? staat op twee opvallende displays in Jumbo De Laak van Roland de Laak in Uden. Ze zijn voorzien van een teller die live bijhoudt hoeveel mensen inmiddels de winkel op Facebook het bekende ‘duimpje omhoog’ hebben gegeven. Onder het motto ‘Jumbo De Like-weken’ zijn de tellers bedoeld om meer bestaande klanten de winkel te laten ‘liken’ op Facebook. ‘Het is een fysieke teller die gekoppeld is aan Facebook. Als iemand een like geeft, zie je direct de teller verspringen’, zegt de Jumbo-ondernemer. De borden met de tellers, die net achter de entree van de winkel en bij de kassa’s hangen, zijn speciaal in zijn huisstijl gemaakt.

Echte fans van Jumbo De Laak

Dat de Jumbo De Like-actie impact heeft, bleek uit het Facebook-bericht waarin de start werd aangekondigd. Daarin werden de bezoekers van de pagina opgeroepen om met een symbooltje aan te geven wat ze het meest ‘liken’ aan de winkel. Het assortiment, de medewerkers, de bezorgservice of de lokale betrokkenheid? Het bericht kreeg meer dan 250 reacties van echte fans van Jumbo De Laak die zeggen zelfs de ‘andere jumbo’ in Uden voorbij te rijden om bij De Laak boodschappen te doen. ‘En ik heb persoonlijk veel reacties gehad. Niet alleen van klanten, maar ook van collega’s en horecabedrijven. die het een mooi systeem vinden.’

Beheer uitbesteed aan gespecialiseerd bedrijf

De Laak, zelf geen Facebookgebruiker, zegt dat hij de expertise mist om zelf een social media-beleid uit te voeren. Daarom heeft hij het beheer (Facebook) uitbesteed aan Clap Communicatie, een gespecialiseerd bedrijf in Uden. ‘Als je het zelf niet kunt, moet je een expert inhuren. Het vergt ook creativiteit. Zij helpen ons nieuwswaarde te creëren en ze zorgen voor een professionele uitstraling van onze uitingen. Zo’n bedrijf weet bovendien wat wel werkt en wat niet. En bij zaken die spelen onder klanten die ze niet zelf kunnen beantwoorden, nemen ze altijd contact op.’

Modern, laagdrempelig en in een leuk jasje

Gevraagd naar de kosten van de borden, moet De Laak het antwoord schuldig blijven. ‘ Daarvoor moet je Sjoerd Bouw van Clap Communicatie bellen. Als je in regionale media adverteert, kost dat ook al snel €1000 per week. Dit is modern, laagdrempelig en ook nog eens in een leuk jasje gegoten.’  De kosten van de kale tellers bedragen zo’n €600 tot €700. ‘Daar komt in dit geval nog de speciale display bij’, zegt social-media-expert Bouw. De Laak is volgens hem al een ‘local hero’. ‘Hij heeft een enorm mooie naam opgebouwd met zijn lokale betrokkenheid. Die willen we uitbouwen. Via social media laten we zien wat hij zoal doet, we willen de energie van de winkel laten zien.’ Facebook is volgens hem daarvoor het uitgelezen medium. ‘Klanten zijn daarmee makkelijk te bereiken. Daarom vragen we met een knipoog of de bestaande klanten al fan zijn. Ze weten dat De Laak lokaal actief is, vereningen steunt en leuke dingen doet. Als ze verbinding maken, de winkel op Facebook volgen, zien ze al die leuke dingen voorbijkomen.’ Dat het werkt, bewijzen volgens hem de cijfers. ‘Mensen die Jumbo De Laak eenmaal een like hebben gegeven zijn trouw, ze blijven de winkel actief volgen.’

Wel ondersteuning met een actie

Volgens Bouw werken de tellers beter dan ‘ouderwetse’ like-en-win-acties, zoals die vaker worden ingezet. ‘De likes die we live in de winkel krijgen, zijn immers van bestaande klanten afkomstig.’ Bovendien neemt het bereik van like-en-win-acties af. ‘Ze worden door het algoritme van Facebook steeds meer verstopt en bereiken de doelgroep minder.’ Overigens ondersteunt De Laak de campagne wel met een actie.De eerste week konden klanten een geheel verzorgd VIP-arrangement voor vier personen bij voetbalclub NEC winnen. Deze week staat een wijnpakket op het spel. ‘We blijven het de komende weken op een leuke manier promoten.’Als ze de winkel eenmaal geliked hebben, blijven ze actief volgenhet aantal likes is live te volgen met tellers in de winkel.

Zie ook: Wat is local marketing? Uitleg, valkuilen en voorbeelden

 

Reageer op dit artikel