artikel

Sjaak Kranendonk in vijftien uitspraken

Branche & Bedrijf 3058

Sjaak Kranendonk in vijftien uitspraken

DOETINCHEM – Sjaak Kranendonk kondigde deze week zijn vertrek aan bij Spar. Distrifood zette vijftien uitspraken van de scheidend directeur op een rij.

‘Veel ondernemers geloven er niet in, omdat ze ervan overtuigd zijn dat hun klanten na zessen toch geen boodschappen meer doen. Ik waag dat te betwijfelen. Waarom zou een forens op weg naar huis bij de plaatselijke Spar-ondernemer niet zijn maaltijd kunnen kopen? En het hoeft helemaal niet te betekenen dat ondernemers ook onmiddellijk tot acht uur open zijn. Je kunt ook de mogelijkheid van een bestelling aanbieden, die dan tot 19.00 uur kan worden afgehaald.’

In Distrifood van 12 september 2009 over de vraag of Spar-ondernemers hun winkel ook na 18.00 uur ’s avonds open moeten houden.

’46 procent van onze primaire klanten is ouder dan 55. Dat is dus gunstig voor ons.’

In Distrifood van 12 september 2009 over de vergrijzing in Nederland.

‘De nieuwe Spar-gemakswinkels, met een vvo tussen de 200 en 300 vierkante meter, zullen zijn opgebouwd uit diverse modules. Zo kan elke winkel een op zijn markgebied aangepaste invulling krijgen. Je moet denken aan modules pizza’s, verse sappen, kant-en-klaarmaaltijden en sandwiches.’

In Distrifood van 6 februari 2010 bij de lancering van de nieuwe gemaksformule Spar Express. Inmiddels is die naam in gebruik voor de Spar-winkels bij tankstations.

‘Vroeger met sporten werd ik Erik de Noorman genoemd, vanwege mijn uiterlijk maar ook vanwege mijn spel.’

In Foodmagazine van 26 februari 2010 in antwoord op een vraag over zijn bijnaam.

‘Dit sluit naadloos aan bij de missie van Spar om de beste buurtwinkels neer te zetten vanuit de overtuiging dat buurtwinkels bijdragen aan de leefbaarheid van de buurt en om het de consument een beetje gemakkelijker te maken.’

In Distrifood van 25 september 2010 bij de opening van de eerste Spar City Store.

‘Het is een simpele constatering dat als je acht ambitieuze category managers hebt, je er uiteindelijk maar eentje directeur kunt maken. De AH-top is vele malen smaller dan de hele talentvolle laag die er net tegenaan zit. Die zoekt dan toch zijn weg.’

In Foodmagazine van 15 maart 2011 over het grote aantal voormalige Ahold-managers op topposities in de Nederlandse foodbranche.

‘We mogen het rijke verleden van Spar niet vergeten, maar vanaf nu staan we met het gezicht naar de toekomst.’

In Foodmagazine van 15 juli 2011 over de cultuurverandering binnen Spar.

‘We zijn geen Albert Heijn en dat zullen we ook nooit worden.’

In Foodmagazine van 15 juli 2011 over het feit dat de teugels richting de ondernemers zijn aangehaald, maar dat de beperkingen voor ondernemers niet moeten worden overdreven.

‘We hadden bij Spar de neiging om af te wachten tot er een winkel vrij kwam. Vorig jaar zijn we actiever gaan zoeken naar nieuw talent. Dat heeft duidelijk effect gehad en daar gaan we dus ook mee door.’

In Distrifood van 17 september 2011 over het streven naar verjonging van het ondernemersbestand.

Sjaak Kranendonk

‘We zijn nu wel klaar met de sanering. We zijn weer klaar voor groei, al zal het niet spectaculair zijn’

In Distrifood van 11 mei 2013 over de afname van het aantal Spar-winkels in 2012 van 275 naar 255. Kranendonk slaagde erin de staart met matig presterende Spar-winkels te verkorten.

‘De eerste resultaten zijn bemoedigend. Het is nog niet spectaculair, maar beter dan we gedacht hadden. De online besteding van klanten ligt in ieder geval veel hoger dan in de winkels zelf.’

In Distrifood van 11 mei 2013 over de start van online verkoop bij Spar-winkels.

‘In Amsterdam hebben we een City Store op 800 meter van een Albert Heijn. Gaat perfect, omdat je een andere functie hebt. Door onze keuzes zitten wij niet in het heetst van die concurrentiestrijd.’

In Distrifood van 14 februari 2015 over het succes van de gemaksformule van Spar.

‘Dit is goed voor het Spar-imago. Jonge mensen raken vertrouwd met Spar, met een hippe, trendy winkel.’

In Distrifood van 5 oktober 2013 over de Spar University-winkels van ondernemer Erwin Binneveld.

‘Een winkel in de buurt blijft in alle gevallen een belangrijke voorziening. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar als er jaarlijks een stuk of tien vestigingen verdwijnen doordat ondernemers stoppen en geen opvolging kunnen vinden, moet je je wel afvragen of het over een jaar of wat nog haalbaar is om zo’n formule in de lucht te houden.’

In Distrifood van 25 februari 2016 over de toekomst van de Attent-formule.

‘Toen we in 2008 Attent en Meermarkt overnamen, dacht iedereen dat we met beide formules zouden stoppen. Ik ben er trots op dat we 
Attent straks uiteindelijk meer dan 
10 jaar in de lucht hebben gehouden.’

In Distrifood 46 van 2016 over het feit dat Attent op termijn gedoemd is om te verdwijnen.

 

In Distrifood 46, die zaterdag 18 november uitkomt, meer Kranendonk: analyse, de achtergrond van zijn vertrek en zijn opvolger.

Reageer op dit artikel