artikel

Het Internet der Retail-dingen

Branche & Bedrijf 2285

Het Internet der Retail-dingen

‘Weet u het nog, dat gepiep en gekraak van het inbelmodem wanneer we verbinding maakten met internet? Eind jaren negentig, toen we betaalden voor telefoontikken, zoekopdrachten uitvoerden via Ilse en de eerste online interactie plaatsvond op fora en chatboxen. Of het monotone geluid van de Nokia-tune op ieders eerste mobieltje, in mijn geval de onverwoestbare 3110. Tijdens het typen bekruipt me een nostalgisch gevoel, denkend aan deze vervlogen tijden uit een welhaast andere wereld.’ Een blog van Romy te Kloese van TOMRA Systems.

(Artikel is aangeleverd door TOMRA Systems)

Tegenwoordig kunnen we ons geen leven voorstellen zonder constant verbonden te zijn. En dan niet alleen via een computer, gameconsole of smartphone. Nee, alles is online en in verbinding met elkaar, zo ook in de supermarkt. Geen bestellingen op papier, maar de kassa die input geeft aan de bestelmodule. Koelsystemen die temperaturen monitoren en een melding geven wanneer deze te warm wordt. Zelfscanning, digitale prijskaartjes, narrowcasting: enkele jaren geleden nog ondenkbaar. Het “Internet of Things” verandert onze interactie met apparatuur, kan ons leven vergemakkelijken en winkelervaringen vernieuwen.

Kansen benutten

Wist u dat de emballage-automaat in de recente jaren een verandering van Nokia 3110 naar smartphone heeft doorgemaakt? Een onlineverbinding opent mogelijkheden om storingen online te constateren en verhelpen, fraude met statiegeldbonnen volgens de veiligste protocollen te voorkomen en data over onderhoud en gebruikerssessies te verzamelen. Data die u kunt gebruiken om te bepalen welk soort fles wél wordt ingeleverd, maar nog niet in het assortiment zit. Welke goede doelen de meeste donaties opleveren. In hoeverre het tonen van een bepaald actieproduct op het display de aankoopkans vergroot, of dat een kortingscoupon aan de statiegeldbon wellicht effectiever is.

Marketingmogelijkeheden

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar blijven tot op heden veelal onbenut. Zonde, wat mij betreft. Zoiets als het hebben van een smartphone om hiermee vervolgens alleen te bellen en te sms’en. Dat er wat tijd, aandacht en creativiteit in gaat zitten om de marketingmogelijkheden van de emballage-automaat optimaal te benutten is zeker. Maar het biedt weer een extra kans om onderscheidend te zijn van de concurrent, zeker wanneer er vroeg op in wordt gespeeld. Ideeën, tips of gewoon vragen over wat er kan met uw automaat? Laat het vooral weten in een reactie hieronder!

Reageer op dit artikel