artikel

Achtergrond: local marketing als klantenbinder

Branche & Bedrijf 2768

DOETINCHEM – De vernieuwde Dag van de Supermarkt staat dit jaar in het teken van ‘local marketing’. Activiteiten waarmee ondernemers zich onderscheiden in hun eigen marktgebied. Distrifood zet alvast een aantal interessante voorbeelden uit de afgelopen jaren op een rijtje.

Achtergrond: local marketing als klantenbinder
Ad en Tineke de Jong van de Dagwinkel laten klanten investeren in hun winkel. Foto: Herbert Wiggerman

Local Marketing 1: Klanten laten investeren

De Dagwinkel in Schoonrewoerd bond vorig jaar klanten aan zich met een investeringsschema. Klanten leggen €50 in en krijgen daarvoor, verspreid over een langere periode, waardebonnen terug ter waarde van €60. De ondernemer slaat daarmee twee vliegen in één klap. Hij krijgt het benodigde budget binnen om de afdekking van zijn koelingen te kunnen betalen en hij versterkt met de kortingsbonnen de klantentrouw over een langere periode. De actie was een succes, zei ondernemer Ad de Jong vorig jaar tegen Distrifood. ‘Ik mikte op minimaal 50 deelnemende klanten, zodat ik mijn koelingen kon afdekken. Maar dat aantal had ik al in no time bereikt. Vorig weekend gingen we al door de grens van 100 deelnemers.’

2. Spectaculaire wijnactie

Eddy Knollema helpt de klanten met inladen. Foto: Jan Willem van Vliet

Jumbo Wilhelminakade in Groningen trok afgelopen jaar enorm veel klanten met een wijnactie. In een driedaagse actie verkocht ondernemer Eddy Knollema bijna 14.000 flessen. ‘Het was ongekend. We hadden 40 pallets wijn staan. Er klonk een muziekje en mensen konden kaasjes proeven. Mensen stonden voor de losruimte te wachten tot de schuifdeur openging.’ De ondernemer verkocht vanuit de inpandige losruimte van zijn winkel restpartijen en uiteenlopende jaargangen wijn uit het Jumbo-assortiment voor tussen de €12,50 en €25 per doos. ‘Alle wijnen waren half geld. Je kon voor een leuk bedrag mooie wijn kopen.’ De ondernemer kondigde de actie aan in het lokale huis-aan-huisblad. ‘Klanten hadden daar aangekruist wat ze per se wilden hebben.’ Daarnaast promootte hij de actie bij andere Jumbo’s in Groningen.

3. Exlusief assortiment

Plus Fischer heeft een eigen High Tea-assortiment. Foto: Jan-Willem van Vliet

Plus Fischer heeft een eigen High Tea-assortiment. Foto: Jan-Willem van Vliet

Plus Fischer in Klazienaveen begon afgelopen jaar met de verkoop van een assortiment exclusieve hightea-producten. In totaal gaat het om 16 artikelen, zoals muffins en scones. ‘Onze klanten houden van zoet, we hebben het grootste omzetaandeel in verse vlaaien en gebak van alle Plus-vestigingen’, vertelde ondernemer Jos Fischer aan Distrifood.‘Imported by Plus Fischer’, staat er prominent op de artikelen om de exclusiviteit van het assortiment te benadrukken. Helemaal waar is dat overigens niet. ‘We importeren het niet echt zelf. Het wordt door Holland Bakeries rechtstreeks voor ons geïmporteerd. Ze worden handmatig gemaakt door The Chelsea Bakery, die hiermee al prijzen heeft gewonnen.’

4. Trends kapen

(c) Roel Dijkstra / Foto: Joep van der Pal Reeuwijk - Jumbo - Jim Koster met zoon Frenk

Jumbo Koster profiteerde enige tijd mee van de trend rond maaltijdboxen. Foto: Roel Dijkstra

De opmars van maaltijddozen, zoals Hello Fresh en Marley Spoon, is een bedreiging voor de supermarktomzet. Tenzij je er zelf van meeprofiteert. Zo presenteerde de Jumbo van ondernemer Jim Koster in Reeuwijk vorig jaar zijn eigen maaltijdboxen. ‘Maaltijdboxen zijn momenteel een hot item. We lezen overal dat ze booming zijn. Als dat een trend is, dan spelen we daar op in. Dan moet je die boxen ook bij ons kunnen vinden’, zei Koster toen. ‘Ik wil dat onze klant denkt: Jim heeft er over nagedacht wat ik vandaag ga eten.’ De actie trok veel aandacht en veel klanten, maar is intussen beëindigd.

4. Kunstzinnige kassabon

Jumbo Leussink in Haaksbergen werkte samen met een lokale kunstenares. Foto: Jumbo.

Jumbo Leussink in Haaksbergen is altijd op zoek naar lokale samenwerking. Tijn Leussink: ‘Lokale samenwerking kan niet gek genoeg zijn, zolang we elkaar maar versterken en aanvullen. We hebben bijvoorbeeld samenwerkingen met garages, makelaars, wasstraten, fietsenwinkels en musea. En natuurlijk onze samenwerking met lokale versspecialisten binnen ons merk Ons Noaberschap.’
Afgelopen jaar viel de supermarkt op met de samenwerking met een lokale kunstenares, Bianca Leusink (geen familie). Op elke kassabon die werd gebruikt, zijn acht verschillende designs van de kunstenares afgebeeld. Er waren drie verschillende rollen, dus in totaal gaat het om 24 werken. Voor zover bekend was het de eerste keer dat kunst werd afgedrukt op een kassabon.

5. Inspiratietours en lokale verkiezing

Plus Stephan van Engelen liet een reeks Beste van Waalwijk kiezen. In totaal reikte hij 22 bekers uit. Foto: Rolf Balkenende/WaalwijkNieuws.nl.

Plus Stephan van Engelen liet een reeks Beste van Waalwijk kiezen. In totaal reikte hij 22 bekers uit. Foto: Rolf Balkenende

Plus Stephan van Engelen heropende zijn supermarkt in Waalwijk vorig jaar met meer meters en onder de Briljant-formule. Om zijn 50 trouwste klanten vast aan de vernieuwde winkel te binden, organiseerde hij een busreis naar de Plus van Erwin Kenter in Best. ‘Ik wil ze laten zien hoe mijn winkel er straks ongeveer uit komt te zien’, onderbouwde Van Engelen zijn actie. De tour werd volledig vastgelegd door een journalist en fotograaf. Hun werk werd later in een inspiratiekrant huis-aan-huis bezorgd in de buurt. Ook na de opening zat Van Engelen niet stil. Eerder dit jaar trok hij de aandacht met zijn actie De Beste van Waalwijk, waarbij hij 22 bekers uitreikte aan bijvoorbeeld de bestebbq’er, de beste vader, collega, schoonmoeder, opa en oma. Klanten konden hun kandidaat nomineren en iedere dag werd er een winnaar bekendgemaakt.

 

6. Snoepje tegen afvloeiing

Het Snoepje van de Week van De Gruyter roept bij vergrijzend Nederland een vrolijk gevoel van nostalgie op. Spar De Neve in Rilland is met een soortgelijke actie al jaren succesvol, vertelde hij eerder dit jaar in Distrifood en hij is er van overtuigd dat dit de afvloeiing voorkomt uit het 3000 inwoners tellende dorp. ‘Kinderen vinden het leuk om mee te komen omdat ze een snoepje krijgen. Ik denk dat sommige inwoners juist daardoor in het dorp blijven.’

7. Klanten reclame laten maken

240316, Kerkrade: Jos Geraets plus collega van Jumbo Carboonplein Kerkrade. Foto: Marcel van Hoorn.

Jumbo in Kerkrade stimuleert klantentrouw via leasewagens, die tevens als reclamezuilen fungeren. Foto: Marcel van Hoorn.

Jumbo-ondernemers Thijs Hetterscheid, Jos Geraets en hun compagnon Herman Huirne in Kerkrade laten klanten reclame maken voor hun winkel. Klanten die een leasecontract afsluiten voor een Seat Mii krijgen niet alleen korting op de reguliere prijs, €199 per maand in plaats van €235, maar ook 4 jaar lang wekelijks €10 korting op hun boodschappen. In ruil daarvoor staat er reclame voor de winkels op de zijkant van de auto. Er waren 30 wagens beschikbaar, wat neerkomt dus op in totaal €300 euro aan korting per week op de boodschappen. ‘Voor dat bedrag rijden er 30 reclamezuilen voor ons rond’, zegt een tevreden ondernemer. De korting op de leaseprijs betaalt de dealer. Aan de actie was ook nog een kanskaartcampagne gekoppeld waarmee mensen 2 jaar lang gratis autorijden konden winnen.

Reageer op dit artikel