artikel

Nieuwe barcode biedt meer efficiency

Branche & Bedrijf

Nieuwe barcode biedt meer efficiency

DOETINCHEM – Klein maar krachtig. Dat is de GS1 Databar, een nieuwe barcode die efficiënt voorraadbeheer en een flinke verlaging van de versderving mogelijk maakt. Dit jaar zal de barcode bij 70 procent van de Nederlandse supers in gebruik zijn. Alleen nog niet bij Albert Heijn.

De GS1 Databar kan veel meer informatie bevatten dan de conventionele ean-code. Aanvullende informatie, zoals variabel gewicht, houdbaarheidsdatum, batchnummer – essentieel bij het opsporen van specifieke series producten, bijvoorbeeld in geval van een recall – en andere productinformatie, kan aan de GS1 Databar worden gekoppeld. Zo zijn bijvoorbeeld op de agf-afdeling verkopen en voorraden van verschillende soorten appels met variabele prijsstellingen eenvoudig te registreren en kan de scancode het voorraadbeheer van vers vlees efficiënt op houdbaarheidsdatum sturen.

Invoeringsdatum
GS1 Nederland berichtte eind januari over de GS1 Databar dat ‘sinds 1 januari 2010 alle retailers in Nederland een nieuwe barcode aan de kassa moeten kunnen scannen.’ Die invoeringsdatum is niet gehaald, leert navraag bij enkele grote organisaties. ‘Op dit moment kunnen we de nieuwe code nog niet scannen’, zegt C1000-woordvoerder Jacolien van Wezep. ‘De aanpassingen die nodig zijn worden in het derde kwartaal doorgevoerd.’ Ook Jumbo scant de nieuwe code nog niet. ‘Zowel de scanners als de software kunnen dit nog niet’, zegt woordvoerder Claire Trügg. ‘De termijn waarop dit kan, hangt af van de prioriteit die Jumbo met leveranciers hierover afstemt.’

AH wacht af
Gezien de omvang van de operatie houdt Albert Heijn 1 januari 2014 aan als invoeringsdatum. Dat is internationaal de streefdatum van GS1 Global. ‘Wij zijn net als andere retailers hard aan de slag gegaan’, zegt AH-woordvoerder Els van Dijk. ‘Van GS1 Nederland begreep ik dat 70 procent van de retailers dit jaar gereed is. Albert Heijn neemt wat langer de tijd en streeft ernaar om uiterlijk 2014 gereed te zijn.’

Kosten
‘We schatten dat zo’n 70 procent van de retailers dit jaar klaar is’, zegt Marco van der Lee, branche-adviseur food bij GS1 Nederland. ‘Er zijn ook al enkele partijen klaar met de implementatie. Voor de meesten is het echter een behoorlijk groot traject. De ene keten moet dertig supermarkten gereed maken voor de GS1 Databar, de andere vele honderden filialen.’ Gezien de omvang van de operatie kunnen de kosten flink oplopen, weet ook Albert Heijn. ‘Invoering vergt aanzienlijke investeringen in hardware en software’, zegt Van Dijk. ‘Maar het vergt ook aanpassingen in processen, training van personeel, communicatie naar klanten, enzovoort.’

Industrie
Voor de industrie liggen de investeringskosten veel lager. ‘De kosten zijn vrij gering, want het maakt niet uit of je de nieuwe of de oude barcode afdrukt op je verpakking’, aldus Murk Boerstra, adjunct-directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). ‘Kosten bij versproducten zijn wat hoger, maar ook die zijn te overzien, omdat bij vers toch al vaak sprake is van in lijn geprinte labels.’

 

 

Reageer op dit artikel