artikel

Cashloze kassa alledaags verschijnsel

Branche & Bedrijf

DOETINCHEM – Supermarktketens zijn volop bezig om de hoeveelheid cash geld in hun winkels te verminderen. Elke formule test momenteel het gebruik van pin-only-kassa’s in de winkels, zegt directeur René Roorda van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Cashloze kassa alledaags verschijnsel

Het uiteindelijke doel is om in 2014 de hoeveelheid contant geld tot een minimum te reduceren. ‘Ooit komt er een moment waarop je in supermarkten alleen nog kunt pinnen.’ Het gaat de goede kant op met de hoeveelheid contant geld in supermarkten. Van de kleine 32 miljard euro die consumenten in 2009 bij kruideniers uitgaven, werd 20 miljard euro, ofwel 60 procent, gepind. Dat is een toename van ruim 4 procent ten opzichte van 2008, zo heeft het CBL laten weten. Echter: ‘Nog maar 40 procent van het totaal aantal transacties gaat via pin’, aldus Roorda. ‘Wat dat betreft moeten er nog een paar forse slagen worden gemaakt willen we in 2014 daadwerkelijk kunnen spreken van een casharme supermarkt. Want dat is het uiteindelijke doel.’

Kostenvoordelen

Vrijwel alle leden van de supermarktkoepel voeren momenteel testen uit met pin-only-kassa’s. Op basis van die proeven wordt halverwege dit jaar besloten of deze kassa’s een vast onderdeel worden van het kassapark. Cashloze kassa’s ook goed voor het terugdringen van de kosten. ‘Een kassa zonder geld is in een mum van tijd geteld. De hoofdcaissière is per week vier uur minder kwijt. En, ook niet onbelangrijk, er bij pin-only-kassa’s nooit sprake van telfouten. Het zijn onbedoelde, maar wel gunstige bij-effecten’, zegt C1000-ondernemer Gert-Jan Snoek.

Dekamarkt
Doel van het CBL is dat elke formule in minstens 5 procent van de vestigingen een pin-only-kassa heeft. Deen, Dekamarkt en Lidl zijn formules die de cashloze-kassa aan het testen zijn. Dekamarkt breidde onlangs het aantal testwinkels uit van één naar tien. ‘We zien het als iets voor de grote winkels’, zegt Aldo Breed, marketingmanager van Dekamarkt. ‘Wanneer mensen in de verkeerde rij zijn gaan staan, moet er de mogelijkheid zijn om naar een andere kassa te lopen en daar contant af te rekenen. Vanuit praktisch oogpunt moet de winkel daarvoor wel geschikt zijn.’

 

 

Reageer op dit artikel