artikel

Appie legt basis voor mobiel shoppen

Branche & Bedrijf

Appie legt basis voor mobiel shoppen

ZAANDAM – Albert Heijn maakt als eerste Nederlandse supermarktorganisatie werk van de mobiele telefoon als persoonlijke assistent tijdens het boodschappen doen. De applicatie Appie koppelt de Bonuskaart-gegevens aan de telefoon, zodat eerder shopgedrag de basis vormt voor de begeleiding tijdens een nieuw bezoek aan de winkel.

De applicatie werd half november in Zaandam gepresenteerd. Appie is vooralsnog alleen beschikbaar voor de 400.000 gebruikers van de iPhone van Apple, maar de komende tijd wordt het programma ook beschikbaar voor andere smartphones en AH.nl.

Boodschappenlijstjes

Op de Appie is het mogelijk om boodschappenlijstjes te maken en de producten vervolgens in de winkel te zoeken. Ook kan de klant door 8500 recepten bladeren om inspiratie op te doen voor de maaltijd. Dankzij de koppeling met de Bonuskaart, ontstaat een overzicht van recente persoonlijke aankopen. Veelgekochte artikelen kunnen zo in een handomdraai op het lijstje worden gezet. AH bereidt diverse updates voor, waaronder één applicatie waarmee het lijstje op volgorde wordt gezet van de routing elke willekeurige AH-winkel.

Mobiel scannen en betalen

Mobiel scannen en betalen zijn echter nog een brug te ver, zegt Jeroen Blaauw, manager e-commerce en e-marketing van AH. ‘Daarvoor zijn we afhankelijk van technologische vernieuwingen bij andere bedrijven. Voordat mobiel scannen en betalen algemeen mogelijk is, moet de rfid-techniek eerst zijn ingeburgerd in het merendeel van de schakels in de voedselketen. Op dit moment is het praktisch onuitvoerbaar. Al vertrouwen we er wel op dat het in de toekomst een nieuwe applicatie voor de Appie kan zijn.’

Nieuwe applicaties

Komend jaar voegt AH vooral concepten toe aan de Appie die het programma persoonlijker maken. Klanten kunnen per huishouden een account aanmaken, zodat alle leden van het gezin het boodschappenlijstje kunnen bijwerken. Andere toevoegingen zijn de optie om eigen recepten te uploaden en het thuis laten bezorgen van de boodschappen. Dat kan door het lijstje te mailen naar de bezorgdienst Albert. Appie weet vooralsnog niet wat een product op de winkelvloer kost.
Het bedrijf zal Appie niet inzetten voor marketingdoeleinden op de winkelvloer. Blaauw: ‘We gaan de klant niet spammen. Daar zitten consumenten niet op te wachten.’

 

 

Reageer op dit artikel