artikel

Overleeft de super de komende 50 jaar?

Branche & Bedrijf

DOETINCHEM – Design- en winkelkenners reageren verdeeld op de vraag of de supermarkt klaar is voor de toekomst. Boodschappen doen is veel te ingewikkeld voor de consument die te weinig tijd heeft, zegt de één. De ander legt de nadruk op de trend om meer in contact te komen met de nabije omgeving.

Overleeft de super de komende 50 jaar?

Supermarkten van nu wijken nauwelijks af van het winkelconcept dat vijftig jaar geleden is ontstaan. Of de branche daarmee goed voorbereid is op het jaar 2030 of 2040 is maar zeer de vraag, benadrukt Michel van Tongeren, directeur van SVT Branding & Design Group. Mensen hebben een overvolle agenda. ‘Aangezien een dag nog altijd 24 uur duurt, valt er veel te halen bij oplossingen om onze tijd zo efficiënt mogelijk in te vullen. Op productniveau is er op dat vlak wel wat voor elkaar gekregen. Zo zijn er nu kant-en-klare-maaltijden in supermarkten, maar in de productpresentatie blijven we nog steeds steken bij de indeling van de jaren vijftig’, zegt Van Tongeren.

Voorstander

Hij toont zich groot voorstander van een supermarktconcept dat is opgedeeld in verschillende delen: een run-gedeelte voor de supersnelle boodschappen en kant-en-klare-oplossingen, een fun-afdeling en een soort magazijn-deel, waar de klant terecht kan voor bulkverpakkingen om zijn voorraadkast op peil te brengen. ‘Ik vind het helemaal geen bezwaar om producten op twee plekken in de supermarkt tegen te komen. Zo kun je ready-to-eat-oplossingen presenteren in het run-gedeelte, maar ook in het fun-deel. Daarmee kom je de consument optimaal tegemoet, terwijl er nu vooral wordt gedacht vanuit de logistiek en niet zozeer vanuit de klant.’

Groot vraagteken

Of het boodschappenproces en de logistiek in de winkel de komen jaren op de helling gaat, blijft een groot vraagteken. Mensen zijn gewoontedieren, reageert Van Tongeren. ‘Zelfs als je de suiker een andere plek geeft, zijn consumenten al van slag. Dus ja, misschien blijft het supermarktconcept voorlopig bij het oude, hoewel een onverwachte trend dat hele beeld op zijn kop kan zetten. Mensen houden vast aan het patroon om op zaterdag twee uur uit te trekken voor het boodschappen doen. Eigenlijk onbegrijpelijk. Zeker nu consumenten steeds minder vrije tijd hebben. Misschien valt een keer het kwartje dat boodschappen ook online zijn te bestellen. Wie zal het zeggen?’

Oppoetsen

De AH XL-formule moet volgens Van Tongeren worden opgepoetst. ‘Je komt binnen in een wereld van versbeleving, maar pal daarnaast staat een volledig gedateerde rekkenpresentatie. Het verschil tussen die twee belevingswerelden vind ik wel erg abrupt en definitief. Aan het begin van de winkel word ik lekker gemaakt, maar uiteindelijk verlaat ik de supermarkt met weinig enthousiasme. Ik vind die belevingswerelden mooier uitgewerkt bij Jumbo’, gaat hij verder. ‘Telkens als je een gangpad uitloopt, kom je weer op dat versplein terecht. Dat is wel wat spannender dan bij Albert Heijn. Daar staat tegenover dat ik het winkelbeeld van Jumbo ondertussen wel erg gedateerd vind.’

Hypermarkt

Jos de Vries the Retail Company is onder andere bezig met een ontwerp van een hypermarkt in het Midden-Oosten. Behalve door zijn omvang van 14 duizend vierkante meter valt die superstore ook op door een megavijver in het midden van de winkel. Klanten die een visje willen kopen, raken door deze vijver in nautische sferen. ‘Maar of dat iets is voor Nederland? Nee, dat denk ik niet’, zegt architect Jasmijn Prinssen van Jos de Vries the Retail Company. ‘Dat gaat wel erg ver. Toch vind ik niet dat we hier gebukt gaan onder een saai retaillandschap. Vroeger kwam men op de meest rationele plek de winkel binnen om de supermarkt na de kassa weer te verlaten, maar ondertussen is er veel gebeurd. Er zijn tal van winkelbelevingen en winkelsferen geïntroduceerd. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Jumbo, waar men met het versplein het boodschappen doen een duidelijke impuls heeft gegeven.’

Kleur bekennen

Prinssen verwacht de komende jaren twee belangrijke trends in winkelinrichting . Op de eerste plaats zullen supermarkten worden gedwongen steeds meer eigen kleur te bekennen. De trend waarbij alle nieuwe vormen van dienstverlening van stal worden gehaald, is nu echt voorbij. Het is weer terug naar de roots. ‘Ook wat dat betreft is Jumbo weer een mooi voorbeeld. Die brengt de klant op de winkelvloer heel nadrukkelijk in contact met de zeven zekerheden. Je weet precies wat je aan Jumbo hebt. Dat gaan we de komende jaren meer zien: supermarkten gaan niet specifiek nadruk leggen op onderscheidende waarden, maar op hun eigen waarde.’

Sterkere connectie

De tweede ontwikkeling die Prinssen ziet is een sterkere connectie met de directe omgeving. Deze ontwikkeling betekent niet alleen dat de ondernemer de lokale sportclub sponsort en lokale producten verkoopt, maar dat heeft ook tot gevolg dat er meer nadruk komt op een uitnodigende en warme winkelsfeer. Natuurlijke materialen, zoals hout bijvoorbeeld, zullen het de komende jaren goed blijven doen, net zoals natuurlijke tinten, verwacht Prinssen. ‘Een formule als Wholefoods heeft dat prima in de gaten, je voelt je als klant helemaal thuis in die omgeving. Bij supermarkten krijgen we dat ook steeds meer te zien. Daar willen klanten zich ook lekker op hun gemak voelen.’

Reageer op dit artikel