artikel

Klant krijgt meer invloed in winkel

Branche & Bedrijf

Klant krijgt meer invloed in winkel

ROTTERDAM – De tijd van massacommunicatie lijkt nu echt voorbij. Technische
vooruitgang maakt het in ieder geval mogelijk dat supermarkten met individuele
klanten gaan communiceren. Over op maat gesneden aanbiedingen
bijvoorbeeld.

Die conclusie trekken auteurs Jeroen van Dinther en Marc Flederus van

CapGemini in hun rapport Van transactie naar interactie. Het rapport werd

gepresenteerd op een congres van de Trade Marketing Association, dat eind

oktober op de Erasmus Universiteit in Rotterdam werd gehouden.

Benadering klanten

Een echte trendbreuk met het verleden, is de wijze waarop de afzonderlijke

klant wordt benaderd. Ook op de winkelvloer gebeurt dat tot nu toe in

belangrijke mate met algemene massamedia. Met vloerdisplays bijvoorbeeld. Er

komen echter zoveel nieuwe technologieën bij, zoals de handscanners, dat het

steeds meer voor de hand ligt om direct met afzonderlijke klanten te

communiceren. In die situatie kan de klant een persoonlijk op maat gesneden

aanbieding krijgen.

Invloed op assortiment

De klant- en aankoopdata vormen de basis voor een dergelijke benadering.

‘Shoppers zullen de beschikbaarheid van een persoonlijke benadering in de

toekomst ook verwachten en uiteindelijk afdwingen’, schrijven de auteurs. Nieuwe

technologieën om informatie over shoppergedrag te verzamelen, zal bovendien meer

invloed krijgen op de samenstelling van de categorie. Er is steeds meer zicht op

vragen als: welke producten worden er gescand? Voor welk alternatief wordt

gekozen? En voor welk product is geen alternatief aanwezig? Op basis van die

gegevens, kan een totaal nieuw aanbod in de winkels ontstaan, waarbij fast

movers meer nadruk krijgen, terwijl de slow movers uit de schappen

verdwijnen.

Mobiele telefoon

Door de ontwikkeling van de technologie zal ook de winkelmedewerker steeds

nadrukkelijker bij het koopproces betrokken raken. Elke medewerker zal straks

beschikken over een eigen ‘winkelmobieltje’, waarmee die real time-informatie

kan vergaren. Als een product niet in het schap ligt, dan kan de medewerker via

zijn mobieltje controleren of het artikel wellicht in het magazijn beschikbaar

is.

Reageer op dit artikel