artikel
Friesland Foods pakt Marketing Award

SCHEVENINGEN – Friesland Foods heeft de Foodmagazine Marketing Award
2008 gewonnen. Het zuivelconcern sleept de prijs binnen voor zijn sterke
marketingprestaties en innovatiekracht, onder meer rond de introductie
van Chocomel Hot.
Dat is donderdagmiddag bekendgemaakt bij de Haringparty van het Centraal
Bureau Levensmiddelen in Scheveningen. Friesland Foods is uit dertien
categoriewinnaars gekozen tot fabrikant met de beste
marketingprestaties. De jury bestond dit jaar uit Sander van der Laan
(AH), Arie de Wit (Schuitema), Kees de Kat (Laurus), Jacques de Korte
(Sperwer) en Wim Huinder (directeur Retail & Communicatie Consultancy).
Chocomel Hot
Chocomel Hot werd eerder al gekozen tot de op één na beste
introductie van 2007 met een weekomzet van 269.000 euro. Het product
moest alleen Coca-Cola Zero voor laten gaan. Ook internationaal valt
Chocomel Hot in de smaak. Bij de Sial d’Or Awards kwam Chocomel als
beste (zoete) kw-introductie ter wereld uit de bus.
Oordeel topjury
De topjury oordeelde gezamenlijk over Friesland Foods: ‘De introductie
van Chocomel Hot heeft, ondanks aanzienlijke productie- en
leveringsproblemen, absoluut waarde en onderscheidend vermogen
toegevoegd aan de categorie. Daarnaast is Friesland Foods bereid om
samen met de retailer, diep de diverse categorieën in te duiken en die
te voorzien van omzet- en rendementstoevoegende adviezen. Ook het
initiatief om het rendement in de slecht renderende categorie witmakers
(koffiemelk) op een hoger niveau te tillen middels nieuwe
verpakkingsformaten, wordt zeer op prijs gesteld.’ En: ‘Knap bedacht om
als een koekoek een ei in het nest van de Senseo te leggen. Het
Senseo-apparaat krijgt zo een toegevoegde gebruikswaarde.’
Categoriewinnaars
Agf en conserven:
Chiquita (Chiquita Mini’s)
Maaltijden, salades, vleeswaren, vlees, vleesvervangers:
Unilever Nederland Foods (Knorr Wereldgerechten)
Kaas:
Cono Kaasmakers (Beemster)
Zuivel, eieren en geelvetten:
Brood en ontbijtproducten:
Peijnenburg’s Koekfabrieken (Wieger Ketelapper)
Diepvries:
Bieren, wijnen, aperitieven:
Niet-alcoholische dranken:
Coca-Cola Nederland (Coca-Cola Zero)
Koffie, thee, cacao, witmakers en suiker:
Friesland Foods (Chocomel Hot)
Zoetjes en Zoetwaren:
Mars Nederland (beste trade marketing)
Soepen, smaakmakers en maaltijdversierders:
Verstegen (sterkst groeiende merk)
Drogmetica (personal care):
Schoonmaak- en wasmiddelen, onderhoudsartikelen: