artikel

Elektronisch schaplabel beïnvloedt omzet

Branche & Bedrijf

AMERSFOORT – Foodretailers gaan binnen drie jaar massaal gebruik maken van
elektronische schaplabels. De benodigde investering voor een supermarkt met
10.000 artikelen zal ongeveer 60.000 euro zijn. De voordelen van de schaplabels
zijn zo groot, dat deze investering in twee jaar is
terugverdiend.

Deze voorspelling komt van directeur Gerard Pruijn van Toshiba TEC en

principal consultant Jeroen van Dinther van Capgemini. Beide partijen zijn nauw

betrokken bij de introductie van de nieuwe generatie elektronische

DotMatrix-schaplabels (ESL’s) van het Zweedse merk Pricer. Met de opmerking dat

de labels massaal gaan doorbreken, preken ze natuurlijk voor eigen parochie,

hoewel ze wel degelijk aantonen dat ESL’s belangrijke voordelen

hebben.

Fouten bij omprijzen

Een cruciaal pluspunt is de absolute zekerheid dat de gemelde prijs op het

schap of in de weekfolder overeenkomt met de berekende prijs aan de kassa. Daar

gaat nog steeds veel mee mis. Het faalpercentage verschilt van winkel tot

winkel, maar bij Wal-Mart in Amerika bestaan er in ieder geval duidelijke

cijfers. Daar wordt wekelijks eenderde van het assortiment omgeprijsd. En bij 5

procent gaat het dan fout. Op het schap staat een andere prijs, dan aan de kassa

wordt berekend. Van Nederlandse supermarkten bestaat geen goed beeld.

NoodoplossingHet faalpercentage dreigt zelfs verder

toe te nemen. Gezien de stevige concurrentie is er behoefte aan flexibele

prijscommunicatie. Een supermarkt die een concurrent in de omgeving een actie

ziet houden, wil daar wellicht overheen met een nog scherpere aanbieding. ‘Er

zit nu een lange tijd tussen de beslissing om een prijs te verlagen en het

aanbrengen van het prijskaartje op het schap. Dat kan soms drie dagen duren’,

weet Pruijn. ‘Veel supermarkten gebruiken noodoplossingen, bijvoorbeeld met het

ter plekke uitdraaien van prijsstickers. Het probleem is dat dergelijke stickers

er gewoon niet uit zien.’

Hoogvliet pioniertDe huidige generatie elektronische

schaplabels voldoet wel aan de eisen. Supermarktketen Hoogvliet heeft die ook in

gebruik. Vanuit de centrale organisatie worden alle ESL’s in de vestigingen

aangestuurd. Het is niet per se nodig om dat centraal te doen, solitaire

franchisenemers kunnen net zo goed beschikken over een dergelijk systeem. ‘Niet

in Nederland, maar wel in Frankrijk worden alle ondernemers wettelijk verplicht

om de berekening aan de kassa waarheidsgetrouw af te stemmen met de prijs op het

schap. Die retailers komen er eigenlijk niet meer onderuit om dat via een

elektronische wijze te doen’, vertelt Pruijn.

NadelenToch kent de eerste generatie elektronische

schaplabel ook nadelen. Door de verouderde techniek is het niet mogelijk een

elektronische barcode te tonen. Dat wordt nu opgelost met een papieren

stickertje. Daar staat wel de benodigde informatie op, maar het oogt niet

netjes. De generatie die Toshiba TEC nu op de markt brengt, heeft dat opgelost

door het tonen van een elektronische barcode. Dat hoeft niet op het eerste

scherm te zijn, maar kan ook gebeuren op de ‘achterliggende’ beeldpagina. Op het

eerste scherm staat een duidelijke consumentenpromotie, het winkelpersoneel kan

door een druk op de knop de achterliggende pagina met meer technische informatie

tevoorschijn halen. Daarbij valt te denken aan bijvoorbeeld de barcode, maar ook

aan gegevens over de brutomarge of de

verkoopgeschiedenis.

Reageer op dit artikel