artikel

Brutomarge kan met 2 procent stijgen

Branche & Bedrijf

SAARBRÜCKEN – De Duitse firma Dacos Software heeft een systematiek
ontwikkeld die de prijs- en promotiestrategie van winkels sterk
optimaliseert.

Bestuursvoorzitter professor doctor Joachim Hertel wil niet concreet ingaan

op praktijkervaringen, maar hij vertelt wel dat de bruto winstmarge met 2

procent kan stijgen. Hertel is niet alleen bestuursvoorzitter van Dacos. Hij is

ook verbonden aan het Duitse onderzoeksinstituut voor kunstmatige intelligentie

aan de universiteit van Saarbrücken. De kennis binnen dit instituut vormde de

basis voor de oprichting van Dacos, dat in 2000 de eerste versie liet

verschijnen van de Retail Simulation Engine.

Stijgende brutomarge

Inmiddels maken zeven klanten in Duitsland en Zwitserland gebruik van die

diensten. Daaronder bevinden zich partijen als dm-Drogeriemarkt, Globus en

levensmiddelenketens als Tegut en Spar. ‘De projecten zijn buitengewoon

hoopgevend, maar ik mag helaas niet concreet ingaan op praktijkervaringen’, zegt

Hertel, die wel kwijt wil dat de bruto winstmarge per winkel kan stijgen met 2

procent. ‘De opbrengsten verschillen van winkel tot winkel, maar in totaal gaat

het om een miljoenenbusiness.’

Duur systeem

De uitkomsten zijn zeer riant, maar dat geldt ook voor het prijskaartje van

het systeem. Dacos rekent een catalogusprijs van 1 promille van de omzet.

Oftewel: een bedrijf met een miljard omzet betaalt een miljoen euro. Bij

bedrijven die nog meer omzet maken, geldt een korting. De complexiteit en de

vele onderzoeksdata die nodig is, rechtvaardigen deze stevige investering,

hoewel Hertel verder benadrukt dat de terugverdientijd slechts een half jaar

bedraagt.

Reacties voorspellen

Wat Dacos eigenlijk doet, is precies voorspellen hoe klanten reageren op

samenstellingen van assortimenten, prijzen en promoties. De software die is

ontwikkeld, komt niet alleen met een analyse over het klantengedrag, maar laat

ook het effect zien van een wijziging. ‘We doen zaken met centrale organisaties,

maar daarnaast zijn er ook gesprekken met individuele

retailers.’

Reageer op dit artikel