Maurice de Jong
Redacteur
Maurice de Jong is redacteur bij Distrifood. Hij schrijft onder meer over formules, fabrikanten en websupers.

Redacteur
Maurice de Jong is redacteur bij Distrifood. Hij schrijft onder meer over formules, fabrikanten en websupers.


Klanten en medewerkers voelen zich veiliger in Dirk-winkels die gebruikmaken van bodycams, concludeert algemeen directeur Marcel Huizing ruim anderhalf jaar na de uitrol.

Van Onze Grond, de streekproductencoöperatie die in 2021 het levenslicht zag, groeit snel: het aantal deelnemende supermarkten verdubbelde in enkele jaren tijd. Tegelijkertijd professionaliseerde de organisatie om die groei bij te benen. Maar waar stopt het? Welke ambities koesteren de Van Onze Grond-leden voor de komende jaren?

Het dagelijks leven is in november gemiddeld 2,9 procent duurder geworden vergeleken met dezelfde maand een jaar geleden, blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De prijzen van voedingsmiddelen, dranken en tabak stijgen iets minder hard dan vorige maand.

Het driejarige sociaal plan dat Spar en CNV na de reorganisatie op het hoofdkantoor hebben afgesproken, houdt rekening met een mogelijke volgende herstructurering. Maar dat speelt nu niet, benadrukt de formule. De focus ligt volledig op het herstellen van het verdienmodel voor ondernemers.

Verpact, supermarkten en producenten hebben staatssecretaris Thierry Aartsen een plan aangeboden om de inzameling van statiegeldverpakkingen te versnellen. De 'Totaalaanpak Statiegeld' bevat maatregelen om het doel van 90 procent inzameling in 2030 te halen.

Royal A-ware neemt de plek in van Plus als gebruiker van het distributiecentrum in Deventer. Het voedingsmiddelenbedrijf neemt het hele gebouw per 1 januari 2026 in gebruik.

Albert Heijn waarschuwt klanten voor nepmails die een gratis foodbox beloven. Wie de vragenlijst invult, loopt het risico dat oplichters hun creditcardgegevens buitmaken.

Ondernemer Tom van Schaick is per 1 februari eigenaar van de Plus in Bilthoven.

Mars blaast met Extra en Hubba Bubba het ingedutte kauwgomschap nieuw leven in. Ook blijft het snackbedrijf vol inzetten op sterke merken Twix en Snickers. Aan de plantaardige trend brandt het bedrijf zijn vingers voorlopig niet. Consumenten zitten nog niet te wachten op een plantaardige Mars, stelt market head Nederland Catrien d'Ancona in gesprek met Distrifood.

De prijs van rundvleesproducten in supermarkten nam het afgelopen jaar met tientallen procenten toe. Maar nu de kerst nadert, neemt de vraag juist af. Albert Heijn en Jumbo laten Distrifood weten de gestegen kosten niet volledig door te berekenen.