Bert Baron
Commercieel directeur Dé Chocoladefabriek

Commercieel directeur Dé Chocoladefabriek


Kennen wij hem nog: het wheel of retail zoals dat in de jaren tachtig en negentig al in de boeken stond? Is 2025 een jaar waarin het klassieke wheel-of-retail-principe opnieuw bewijst hoe relevant het is? Terwijl de Nederlandse supermarkten zich moeten herpakken na het verlies van tabaksomzet en een periode van inflatie, zien we een dynamiek die McNair decennia geleden al schetste: je stapt in een markt op lage prijzen, om op een later moment de marge te pakken die nodig is om te upgraden naar een volwaardige propositie, waardoor je uiteindelijk ook weer kwetsbaar wordt.

Bert Baron blikt vooruit naar de verkiezingen en de beloften. En verbaast zich over het gebrek aan realisme.

Consumenten baseren hun prijsbeleving niet altijd op cijfers of ervaring, maar ook op meningen van anderen. Bert Baron pleit daarom voor transparantie en communicatie bij prijsverhogingen.

Bert Baron beziet de plannen van de Europese Commissie om de interne markt te moderniseren, maar zet er vraagtekens bij.

Bert Baron volgde de zitting van de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken over prijzen in supermarkten met belangstelling. Wat kan de politiek met de argumenten die zij hoorde?

Bert Baron kijkt naar de onderhandelingen tussen supermarkten en fabrikanten en de rol die retailmedia daarin spelen.

Bert Baron ziet middenin de voorbereidingen voor decemberdiners het voorstel van het RIVM langskomen om supermarkten te belonen voor het promoten van gezond eten. Daar heeft hij wel een mening over.

Welke prijsstrategie volg je om je marge te behouden? En hoe pas je die toe? Bert Baron ziet verschillende mogelijkheden.

Bert Baron richt zijn vizier op kindermarketing. Of beter gezegd, de wetgeving over dat onderwerp.

Bert Baron ziet dat consumenten heffingen, statiegeld en SUP-regelingen écht niet begrijpen. Terwijl die nodig zijn voor een groenere, schonere wereld. Hoe leggen we dat uit?