Bart Lelieveld
Redacteur
Bart Lelieveld is sinds 2023 redacteur bij Distrifood. Hij schrijft onder meer over de relatie tussen retailers en fabrikanten, over ontwikkelingen binnen verschillende formules en over politiek.

Redacteur
Bart Lelieveld is sinds 2023 redacteur bij Distrifood. Hij schrijft onder meer over de relatie tussen retailers en fabrikanten, over ontwikkelingen binnen verschillende formules en over politiek.


De hype rond Labubu-figuurtjes komt een aantal ondernemers van Albert Heijn en Jumbo duur te staan. Ze verkochten niet de originele, maar namaakexemplaren. Pop Mart, het bedrijf achter de enorm populaire Labubu's, stapte naar de rechter. Die legde dwangsommen op tot maximaal €500.000.

Jumbo en drie vleesleveranciers dringen de hoeveelheid CO2 met tientallen procenten terug. Dat lukt ze door soja van andere landbouwbedrijven in te kopen.

Bezoekers van de Pathé-bioscopen krijgen binnenkort ook hun statiegeld terug. Nu kunnen filmliefhebbers hun flesjes alleen nog doneren.

De impact van Action op concurrerende discountketens in Duitsland groeit. Nielsen IQ ziet de van oorsprong Nederlandse keten ook in food en near-food snel groeien en omzet wegsnoepen bij concurrenten.

Upfront opende vorige week de eerste supermarkt. Dat er grote ambities zijn, steekt het bedrijf niet onder stoelen of banken. Distrifood-redacteur Bart Lelieveld bezocht de winkel en vraagt zich af hoe ver Upfront het gaat schoppen.

De omzet van producten die twee jaar geleden in de supermarkt verschenen, bereikte opnieuw een historisch dieptepunt. De top 20 van deze zogenoemde Stayers komt uit op €70 miljoen in de laatste 12 maanden. Vorig jaar was dat €71 miljoen, toen ook al historisch laag.

Plus heeft een deal gesloten met JDE Peet's, het moederbedrijf van Douwe Egberts. De verkoopprijs voor een pondspak Aroma rood is nu gelijk aan de prijzen bij Albert Heijn en Jumbo.

De Europese Commissie heeft een inval gedaan in het Europese hoofdkantoor van Temu vanwege verdenkingen van oneerlijke concurrentie. Dat melden bronnen aan persbureaus Bloomberg en AFP.

Coca-Cola heeft met Henrique Braun een nieuwe topman. Hij vervangt James Quincey.

Vertegenwoordigers van relatief kleine leveranciers zijn kritisch over de manier waarop supermarkten category management bedrijven. Door hoog verloop ontstaat grillig beleid, zeggen ze tegen Distrifood. Toch klinkt ook meteen tegengeluid: 'Je kan wel miepen, maar je moet verder kijken dan de startende category manager.' Distrifood zet de verschillende zienswijzen uiteen.