nieuws

Twee nominaties AH bij Gouden Windei

Assortiment 6139

Twee nominaties AH bij Gouden Windei
Foto: Foodwatch

AMSTERDAM – Actiegroep Foodwatch heeft de genomineerden voor zijn jaarlijkse Gouden Windei-verkiezing bekendgemaakt. Onder de genomineerde producten de Geitenkaasspread en Seizoensgroente van Albert Heijn en een pindakaas die bij Jumbo verkocht wordt.

Dat maakt Foodwatch bekend. Het noemt de AH Geitenkaasspread ‘een nieuw dieptepunt bij Albert Heijn’. Reden is het feit dat de geitenkaas voor viervijfde is vervangen door kaas van koeienmelk.

Asperges uit Peru, frambozen uit Marokko

Bij de Seizoensgroente van Albert Heijn, zoals die in de webshop worden getoond wekt de herkomst van de producten de toorn van Foodwatch. ‘Wat prijst Appie wel niet allemaal aan als seizoengroente en -fruit in november? Asperges uit Peru, watermeloen uit Zuid Afrika, galia meloen en witte druiven uit Brazilië, sperzieboontjes uit Egypte, cherry tomaten en frambozen uit Marokko, snijbonen uit Marokko enzovoort.’

51 procent pinda’s in pindakaas

Ook de Bongo Pindakaas die bij Jumbo verkocht wordt, staat in de lijst. ‘We hebben Bongo pindakaas genomineerd omdat deze het wel heel erg bont maakt: er zit nog maar 51 procent pinda’s in, opgevuld met olie, dextrose, palmvet en zout.’

Chocoladepasta voor baby’s

Andere producten in het lijstje zijn het water in blik van fabrikant Cano, de Damhert Woudvruchten, chocopasta voor baby’s, de Kellogg’s coco pops-reep en Lipton Matcha. Dat laatste product bevat maar 0,007 procent matcha. ‘Een vreselijke list’, aldus Foodwatch.

Verkiezing op basis van consumentenstemmen

Vorig jaar werd Glacéau Smartwater van Coca-Cola gekozen tot winnaar, ten onrecht zo vond de fabrikant toen. De winnaar wordt bepaald op basis van stemmen van het publiek. Vorig jaar brachten twaalfduizend consumenten hun stem uit.

Reageer op dit artikel