nieuws

Opnieuw groei duurzame producten in super

Assortiment 555

Opnieuw groei duurzame producten in super

ZALTBOMMEL – Duurzamere producten met een keurmerk laten in de eerste helft van 2019 wederom een flink hogere groei zien dan de markt als geheel.

‘Terwijl in de eerste helft van 2019 de markt met 4 procent groeide, laten duurzamere producten een groei zien van maar liefst 28 procent. Eén op de vijf euro’s aan boodschappen in de supermarkt wordt inmiddels besteed aan voeding met een keurmerk’, stelt onderzoeksbureau IRI in een persbericht op basis van de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail.

Groei geldt voor alle keurmerken en categorieën

De groei van duurzame voeding is volgens het bureau breed. ‘Alle keurmerken en alle categorieën laten een sterke groei zien. Biologische voeding heeft met een groeicijfer van 8 procent de laagste groei, maar groeit als tweede grootste keurmerk ook nog steeds veel sterker dan de markt’, aldus IRI.

Duurzame voeding neemt steeds groter aandeel in binnen totale verkopen

Uit de monitor blijkt verder dat er in het eerste halfjaar van 2019 in supermarkten €2,5 miljard is verkocht aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid. ‘Dezelfde periode een jaar eerder lag dit nog op €2,0 miljard, oftewel een groei van ruim €500 miljoen in de eerste helft van 2019. Voeding met een geborgde prestatie op het gebied van duurzaamheid neemt dus een steeds groter aandeel in binnen de totale supermarktverkopen’, aldus de monitor.

Beter Leven keurmerk met afstand het grootst in supermarkt

Het onderzoeksbureau wijst erop dat eind 2018 Milieukeur is vervangen door On the way to PlanetProof en forse groei toont in AGF en zuivel. ‘De omzet groeit van €10 miljoen naar €174 miljoen in de eerst helft van 2019 voor dit label. Het Beter Leven keurmerk is met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt en groeide met 32 procent, met name in eieren, varkensvlees en vleeswaren. De totale omzet in voeding met het Beter Leven keurmerk is €1,1 miljard.’

‘Gewone’ scharrelei uit schappen verdwenen

Uit de monitor blijkt verder dat het ‘gewone’ scharrelei is verdwenen uit de schappen en is vervangen door een scharrelei met een Beter Leven Keurmerk. Eieran als totale groep heeft inmiddels het hoogste aandeel keurmerken. Binnen vis en vlees ligt voor diepvriesvis (keurmerk ASC en MSC) en vers varkensvlees (Beter Leven) het aandeel van producten met een keurmerk bijna op 100 procent. Opvallende achterblijvers zijn de groepen brood en kaas met minder dan 3 procent aandeel in keurmerken, aldus het onderzoeksbureau.

Reageer op dit artikel