nieuws

Soepdonatie aan voedselbank succesvol

Assortiment 464

Soepdonatie aan voedselbank succesvol

ROTTERDAM – Het samenwerkingsverband van Soupalicious, Unilever en Voedselbanken Nederland (VBN) heeft inmiddels 1 miljoen kommen soep kunnen doneren aan de voedselbank.

Gezamenlijk redden de 3 organisaties ‘met dit bijzondere pact’ naar eigen zeggen 200.000 kilo goede groenten van vernietiging, zo blijkt uit een persbericht van Soupalicious. De fusie van de 3 partijen heeft met het soepinitiatief daarnaast 20 betaalde banen gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

‘Kom soep voor jou is kom voor voedselbank’

Spil in de samenwerking, die is bedoeld ‘om honger door armoede én voedselverspilling tegen te gaan’, is social enterprise Soupalicious. Het bedrijf verkoopt de soepen, die worden gemaakt van geredde groenten en reststromen, binnen de B2B-markt onder meer aan verschillende corporate bedrijven, cateraars, overheden en gemeenten. De verkoop verloopt via het one-for-one-principe ‘een kom voor jou is ook een kom voor de voedselbank bij jou in de buurt’.

Getal 1 miljoen afgelopen maand behaald

Unilever en VBN zijn vanaf de start in 2015 betrokken bij Soupalicious. Unilever Food Solutions (UFS), de B2B-tak van Unilever, levert ingrediënten, zoals bouillon en roux. VBN is betrokken geweest bij de opstart. Het getal van 1 miljoen gedoneerde kommen soep aan de voedselbank werd afgelopen maand bereikt.

Inmiddels 1500 kommen soep per dag naar voedselbank

De sociale onderneming Soupalicious doneert inmiddels zo’n 1500 kommen gezonde soep per dag aan de voedselbank. Soupalicious en Unilever Food Solutions laten weten ‘ernaar te streven om het verkochte volume binnen drie jaar zodanig te laten groeien dat de voedselbanken 1 miljoen kommen soep per maand (33.333 kommen per dag) gaan ontvangen. Hiermee kunnen alle voedselbankklanten wekelijks worden voorzien van kwalitatief goede soep.’

Reageer op dit artikel