nieuws

Blokhuis maakt keuze voor Nutri-Score

Assortiment 1140

Blokhuis maakt keuze voor Nutri-Score
De code staat bij AH voorlopig nog op het schap, niet op de verpakkingen

DEN HAAG – Staatssecretaris Paul Blokhuis kiest voor Nutri-Score als het nieuwe voedselkeuzelogo voor Nederland. Wel moeten er voor de invoering nog aanpassingen komen.

Blokhuis maakte zijn keuze vandaag bekend in een brief aan de Tweede Kamer. Van de drie logo’s in Europa – Keyhole, Multiple traffic light en Nutri-Score – hielp laatstgenoemde het beste om gezonde keuzes te maken, zo zou blijken uit consumentenonderzoek in ons land.

Aansluiten op Nederlandse voedselrichtlijnen

Wel komen er aanpassingen om te zorgen dat Nutri-Score helemaal gaat aansluiten op de Nederlandse voedselrichtlijnen. Dat moet verbeteren voordat Nederlandse voedselproducenten het op hun verpakkingen kunnen zetten. Een internationaal comité van wetenschappers – ook met Nederlandse inbreng – gaat daar mee aan de slag. Medio 2021 zou dit afgerond moeten zijn.

Marc Jansen, CBL: ‘Wat ons betreft wordt Nutri-Score zo snel mogelijk ingevoerd.’

 Opvolger van de bekende vinkjes

Nederland kende in het verleden de zogenoemde groene en blauwe klavertjes als voedsellogo’s. Daarvoor ontbrak echter afdoende draagvlak, onder meer bij maatschappelijke organisaties. In het Nationaal Preventieakkoord werd al vastgelegd dat Nederland een nieuw voedselkeuzelogo zou krijgen. Onder meer de Consumentenbond was een pleitbezorger van Nutri-Score. Ook de Nederlandse supermarkten zijn voorstander. Albert Heijn heeft in Den Haag al een winkel waar het systeem door middel van schapkaartjes wordt getest.

CBL dringt aan op snelle invoering

Het CBL is dan ook blij met de beslissing van Blokhuis. ‘Het voedselkeuzelogo is één van de pijlers in ons gezondheidsbeleid, maar wel een belangrijke’, zegt CBL directeur Marc Jansen. ‘Wat ons betreft wordt Nutri-Score zo snel mogelijk ingevoerd. Veel supermarkten staan al in de startblokken om het logo te gaan voeren op de verpakkingen en in hun webshops. Vanuit het buitenland zullen bovendien al vlot producten binnen komen met een Nutri-Score op de verpakking. Dit maakt de noodzaak van snelle invoering nog groter.’

Consumentenbond blij dat er is geluisterd

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, toont zich tevreden met de beslissing van de staatssecretaris. ‘Ik ben blij dat onze inspanningen resultaat hebben gehad. Consumenten kunnen hier echt mee vooruit. Uit onderzoek van ons bleek al dat een ruime meerderheid van de consumenten Nutri-Score een goed idee vindt. Ik ben dan ook blij dat er naar hen is geluisterd en er nu een onafhankelijk en goed onderbouwd logo komt.’

Nutri-Score afkomstig uit Frankrijk

Nutri-Score is een wetenschappelijk voedselscoresysteem dat oorspronkelijk in Frankrijk is ontwikkeld. Inmiddels hebben ook al verschillende andere landen voor dit logo gekozen, waaronder België en Duitsland. Voor voedselfabrikanten is het van belang dat zo veel mogelijk landen voor hetzelfde systeem kiezen om zo geen wirwar van logo’s te krijgen op verpakkingen. De Franse overheid wil van Nutri-Score een systeem maken dat internationaal beheerd wordt en geadviseerd wordt door een onafhankelijk wetenschappelijk comité.

Blokhuis: ‘Er is nog werk aan de winkel voordat we tevreden zijn en volop kunnen doorstomen.’

Nederland wil aan de knoppen zitten

Niet iedereen in Nederland was helemaal voor Nutri-Score.  Het RIVM, Voedingscentrum Nederland en voedingsdeskundigen wijzen erop dat er op onderdelen verschillen bestaan tussen Nutri-Score, de Nederlandse voedingsrichtlijnen en de Schijf van Vijf. Nutri-Score is bijvoorbeeld te positief over witbrood en te negatief over olijfolie in vergelijking met het Nederlandse voedingsadvies. Blokhuis: ‘Er is dus ook nog werk aan de winkel voordat we tevreden zijn en volop kunnen doorstomen met de invoering. We kiezen nu voor Nutri-Score om met Nederlands voedingswetenschappers ook aan de knoppen te kunnen zitten en het verder te laten verbeteren.’

Nestlé gaat Nutri-Score op verpakkingen voeren

Nestlé maakte vandaag bekend dat het zijn verpakkingen in Nederland gaat voorzien van het Nutri-Score-logo. Eerder deze week werd een soortgelijk besluit al naar buiten gebracht voor Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Cereal Partners Worldwide, de internationale samenwerking in ontbijtgranen tussen Nestlé en General Mills, zal de Nutri-Score ook gaan toepassen op hun producten in dezelfde landen. In totaal zullen meer dan 5.000 producten in vijf landen het Nutri-Score label dragen. Hak was in Nederland een voorloper. Het Belgische Delhaize biedt klanten op basis van Nutri-Score al kortingen aan.

Reageer op dit artikel