nieuws

VBZ roept supers op tot kleinere portie zoet

Assortiment 507

VBZ roept supers op tot kleinere portie zoet

DEN HAAG – De branchevereniging van makers van koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten VBZ roept supermarkten op de porties zoetwaren binnen hun huismerkproducten te verkleinen.

VBZ-directeur Theo Heere wijst er in een persbericht op dat uit onderzoek onder 1200 Nederlandse consumenten blijkt dat 39 procent  wil dat de supermarktsector zich nog meer inspant om dat voor elkaar te krijgen. ‘Sectorbreed hebben we binnen het Nationaal Preventieakkoord onder meer afgesproken om de porties van onze producten te verkleinen. Hierdoor verminderen we de niet alleen de hoeveelheid calorieën per portie, maar ook de hoeveelheid suiker, vet of zout, zonder aan de smaak of het karakter van het lekkers te sleutelen. Het is nu wel zaak dat ook de belangrijkste verkooppunten van ons lekkers, de supermarkten, zelf kiezen voor portieverkleining van hun huismerkproducten. Daarom roepen wij supermarkten in Nederland op om het voorbeeld van onze leden te volgen en samen met onze leden te werken aan kleinere porties voor de eigen huismerken. Zo kunnen we nog betere vorderingen maken binnen het Preventiebeleid.’

Consument waardeert inspanning producent

Het VBZ meldt in het persbericht dat een ruime meerderheid van Nederlanders eens in de week of om de dag iets lekkers eet. De consument is vrij nuchter over deze categorie voedingsmiddelen: ‘Met lekkers is niets mis, je moet gewoon op je eten en leefpatroon letten’ is de mening van 40 procent van de Nederlanders. Tweederde van de Nederlanders ziet dat de makers van lekkers aanpassingen maken in productsamenstelling of portiegrootte en waardeert deze inspanning. Het onderzoek van VBZ is bijna een jaar na het sluiten van het Nationaal Preventieakkoord gehouden.

Twee op de drie Nederlanders complimenteert sector

Producenten van koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten in Nederland produceren volgens het VBZ ieder jaar voor ruim 1 miljard kilogram aan lekkers. Nederlanders zijn op de hoogte van het feit dat fabrikanten in deze sector actief bezig zijn hun producten aan te passen, wat zou leiden tot minder calorieën; minder suiker, vet of zout en kleinere porties. Daarvoor krijgt de sector volgens het VBZ een compliment van Nederland: ‘Tweederde van de Nederlandse consument antwoordt dat de sector goed bezig is.’

Consument ziet eigen verantwoordelijkheid

De Nederlandse consument is ook duidelijk over wiens verantwoordelijkheid het is om vooral niet te veel lekkers te consumeren. Heere: ’93 procent van de Nederlanders antwoordt ‘Dat ben ik zelf’. Alles draait in onze sector om lekker. En lekkers kan niet zonder zout, suiker en vet. Maar waar mogelijk wel met minder. Denk hierbij aan suikervrije en suikerarme producten, of aan kleinere porties. Iedere producent is hier actief mee bezig. Zonder door te slaan, het moet wel lekker blijven. Een koekje zonder suiker bestaat wel, maar dat heet een toastje.’

Zoetwarensector is groeiende branche

De totale zoetwarensector is volgens het VBZ een actieve en groeiende sector binnen de voedingsindustrie in Nederland met een omzet in Nederland van ruim €4 miljard en een exportwaarde van €2,6 miljard. Ieder jaar werken ruim 15.000 werknemers in de productie, logistiek, research & development en marketing van de productie- en verkoopbedrijven van koekjes, snoepjes, zoutjes, nootjes en chocolade.

Reageer op dit artikel