nieuws

Linders’ Zachte G weken voor streekproducten

Assortiment 1186

Linders’ Zachte G weken voor streekproducten

BERGEN – Jan Linders zet tijdens ‘De Zachte G weken’ streekproducten in de schijnwerpers.

Dat doet de supermarktketen na onderzoek door Multiscope onder zo’n 1000 Nederlanders van 18 jaar of ouder. Van hen zegt 81 procent het liefst streekproducten in de supermarkt te kopen. In het zuiden van het land, waar Jan Linders actief is, is dit met 83 procent nog hoger.

Zachte G weken

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave. Bron: Multiscope

De Zachte G Weken bij Jan Linders vinden de komende weken plaats. De campagne geeft onder de noemer ‘de G van Goed en Gezond’ podium aan vers- en streekproducten. ‘Onder de G van Goedkoop biedt de supermarkt extra scherpe acties op A-merken’, aldus de formule.

‘Zuiden heeft lekkerste streekproducten’

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Jan Linders, toont verder aan dat met name producten uit het achterland van zijn eigen keten er goed op staan. Op de vraag welke regio de lekkerste streekproducten heeft, antwoordt 38 procent van de respondenten met het zuiden. 32 procent kiest voor het oosten. Dat ziet ook Chantal de Rijk, directeur commercie: ‘Streekproducten uit het zuiden van het land zijn favoriet, met als gevolg dat maar liefst 74 procent van de Nederlanders wel eens een zuidelijk streekproduct koopt. Een teken dat klanten openstaan voor al het lekkers dat onze streek te bieden heeft en bij ons in de schappen ligt.’ De reden dat de producten populair zijn, is volgens haar dat consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt.

Gunfactor

Ook de mening dat streekproducten beter zijn voor het milieu en de gunfactor spelen een grote rol bij de consument. ‘Vooral bij consumenten uit onze regio zie je die gunfactor veel terug. Zij hebben liever een product dat uit hun directe omgeving komt. Daarmee bevorderen ze de lokale economie en voelen ze zich solidair naar hun omgeving’, aldus De Rijk.

Duur imago

De Rijk noemt het ‘goed’ dat consumenten kritisch naar de inhoud van hun winkelwagen kijken en bewust kopen. ‘Toch hebben streekproducten nog wel wat te winnen in imago, want 71 procent van de consumenten denkt dat streekproducten duurder zijn. Dit is lang niet altijd het geval’, zegt ze. ‘Sterker, wij kiezen er als supermarkt vaak voor om iconische producten uit de streek tegen een scherpe prijs aan te bieden, waarbij kwaliteit en smaak voorop staan.’

Streekproducten-discussie

Afgelopen zomer kwamen streekproducten veel ter sprake. Landbouwminister Carola Schouten gaf aan meer Nederlandse producten in de supermarkt te willen, naar idee van partijgenoot Carla Dik-Faber, Tweede Kamerlid namens de ChristenUnie. Dik-Faber denkt dat het promoten van lokaal geproduceerd voedsel kan helpen de afstand tussen boer en consument te verkleinen. Koepelorganisatie CBL reageerde op het bericht met de mededeling dat supermarkten zich voldoende inspannen om streekproducten aan te bieden. Directeur Marc Jansen liet in een uitzending van Nieuwsuur weten dat het volgens hem niet goed is dat de minister op de stoel van de ondernemer gaat zitten. ‘Producenten, afnemers, leveranciers moeten zelf dat spel spelen.’

Reageer op dit artikel