nieuws

Frisdrankdrinker let vaker op calorieën

Assortiment 415

Frisdrankdrinker let vaker op calorieën

DEN HAAG – Nederlanders letten vaker op de hoeveelheid calorieën in frisdrank dan twee jaar geleden en ze kiezen vaker bewust voor een light of zero drankje.

Ruim de helft (54%) van de Nederlanders, die wel eens op het aantal calorieën in frisdranken let, geeft aan hier vaker op te letten dan twee jaar geleden. 51 procent van de Nederlanders zegt de laatste twee jaar meer water te zijn gaan drinken en 41 procent drinkt vaker water met een smaakje. Dat blijkt uit het vierde tweejarige nationaal  Frisse  Drankenonderzoek van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) onder 831 frisdrankdrinkers van 18 jaar en ouder. Vooral millennials (23 -37 jaar) zijn kampioen bewuste keuzes maken: 59 procent is in twee jaar tijd meer water gaan drinken en 58 procent let bewust op het aantal calorieën als ze frisdrank drinken.

Meer dan helft drinkt ook suikerhoudend

58 procent van de Nederlanders drinkt minimaal eens per maand mineraal/bronwater. Bovendien zeggen ze dat ze minder vaak (45 procent) regular frisdrank drinken. Overigens betekent dit niet dat suikerhoudende frisdranken helemaal in de ban zijn gedaan door de consument. Nog altijd 54 procent drinkt minimaal een keer per maand regular frisdrank. Mannen doen dat met 60 procent vaker dan vrouwen (48 procent). Ook drinken ze met 19 procent van de ondervraagde mannen  vaker minimaal eens per maand energiedrank, bij vrouwen is dat 7 procent.

Aanbod light en zero groeit

Het aanbod aan drankjes met minder calorieën neemt toe en dat wordt opgemerkt door de Nederlandse consument. 67 procent vindt dat het aanbod van light/zero frisdranken is gestegen en 83 procent merkt op dat het aanbod van water met een smaakje is gestegen ten opzichte van twee jaar geleden. ‘Dit zijn herkenbare voorbeelden van categorieën waar de laatste jaren veel nieuwe introducties zijn gedaan’, aldus Taco Juriaanse, directeur FWS.

Preventieakkoord

Dat toenemend aanbod past volgens hem ook bij de afspraken die de sector heeft gemaakt in het Preventieakkoord. Daarin is afgesproken dat in 2020 het aantal calorieën in frisse dranken met 25 procent is gedaald ten opzichte van 2012 en in 2025 een daling van 30 procent wordt gehaald. ‘Het aanbod veranderen is een eerste stap, maar belangrijker is uiteindelijk dat de consument het omarmt en een bewuste keuze maakt.’

Misverstanden

Uit het onderzoek blijkt dat er nog wel wat misverstanden over de verschillende dranken bestaan. Zo denkt 53 procent onterecht dat er aan 100 procent vruchtensap suiker wordt toegevoegd en dat een blikje energiedrank veel meer cafeïne bevat dan een kopje koffie (73 procent). Ook de hoeveelheid suiker in light/zero frisdrank en water met een smaakje wordt overschat. Zo denkt driekwart van de consumenten onterecht dat water met een smaakje nog suiker bevatten en twee op de drie consumenten denken dit bij frisdrank light/zero. In werkelijkheid bevatten deze dranken geen suiker en daarmee ook geen calorieën.

Reageer op dit artikel