nieuws

Fabrikant satésaus heeft weinig kennis product

Assortiment 3714

Fabrikant satésaus heeft weinig kennis product
Foto: Shutterstock

AMSTERDAM – Fabrikanten van satésaus weten weinig over hun eigen product. Dit blijkt uit een vergelijking van 30 satésauzen uit het assortiment van Albert Heijn, Jumbo, Ekoplaza, Jan Linders, Plus, Lidl en Aldi.

Het onderzoek is uitgevoerd door Questionmark, een stichting die bedrijven stimuleert richting steeds gezondere en duurzamere productie van hun voedsel. ‘Satésauzen bevatten een aantal ingrediënten met een potentieel risico op het gebied van milieu, mensenrechten en dierenwelzijn’, luidt een van de conclusies. ‘Alle producten bevatten soja, maar slechts bij 7 producten is bekend dat die soja gecertificeerd is om bijvoorbeeld illegale boskap te vermijden’, luidt een andere bevinding. Verder geven volgens de onderzoekers weinig merken openheid over de herkomst van hun pinda’s, terwijl er tussen herkomstlanden grote verschillen bestaan in duurzaamheids- en sociale risico’s. Geen enkel merk geeft openheid over het waterverbruik in de productie, een belangrijk risico bij pinda’s.

Herkomst geeft houvast om risico’s in te schatten

Wel is het begin van verandering zichtbaar, stelt Questionmark. De stichting doet als belangrijkste aanbeveling aan fabrikanten om de herkomst van ingrediënten te achterhalen. Dat geeft volgens Questionmark-directeur Charlotte Linnebank een goed houvast om de risico’s in te schatten. Als die risico’s te hoog zijn, zullen fabrikanten volgens haar in gesprek moeten met hun leveranciers.

Wetenschappelijke methode

Questionmark vergeleek de satésauzen van de supermarkten uit op zaken als duurzaamheid, arbeidsomstandigheden, dierenwelzijn en gezondheid. De onderwerpen van het onderzoek zijn gebaseerd op de wetenschappelijk methode van The Sustainability Consortium, een internationaal verband van universiteiten dat de duurzaamheid van producten in kaart brengt.

Reageer op dit artikel