nieuws

Bio-specialisten in de knel door reguliere supers

Assortiment 1374

Bio-specialisten in de knel door reguliere supers

AMSTERDAM – Nederlandse biosupermarkten hebben het moeilijk vanwege het succes dat ‘reguliere’ formules hebben met de verkoop van bioproducten.

Terwijl biologische supermarkten het niet lang geleden nog helemaal leken te gaan maken, slaan ‘gewone’ formules hard terug, concludeert het AD. Supermarktdeskundige Paul Moers voorspelt moeilijke tijden voor biosupermarkten, zowel voor grote ketens als Ekoplaza, Marqt en Odin, als zelfstandige winkels.

Gevestigde ketens meer in het vaarwater Marqt

Retaileconoom Sonny Duijn van ABN Amro stelt dat de gevestigde ketens meer en meer in het vaarwater van Marqt en andere ecologische ondernemingen zitten. Het bioassortiment in reguliere supermarkten is in vijf jaar verdubbeld tot gemiddeld duizend producten per winkel, waardoor het volgens hem voor speciaalzaken minder makkelijk wordt zich te onderscheiden.

Supermarkten laten de grootste stijging zien

Vandaag meldde Duurzaam Ondernemen dat Nederlandse consumenten in 2018 voor €4,9 miljard aan duurzaam dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel kochten en dat supermarkten de grootste stijging laten zien. Nederlandse consumenten besteedden vorig jaar 7 procent meer aan duurzaam voedsel met een keurmerk dan een jaar eerder, aldus Duurzaam Ondernemen.  Daarmee kwam het marktaandeel van duurzaam voedsel vorig jaar uit op 11 procent van de totale bestedingen aan voedsel in Nederland. Supermarkten nemen een groot deel van de groei voor hun rekening.

Sneller tempo groei biologische levensmiddelen in supermarkt

Vorige maand meldde Distrifood dat het tempo waarmee de verkopen van biologische levensmiddelen in supermarkten groeien, versnelt. In 2018 groeide de omzet in bio met 8,2 procent, een jaar eerder was dat 6 procent. De omzet van biologische levensmiddelen in supermarkten groeide het afgelopen jaar tot €843 miljoen, in 2017 was dat €779 miljoen. De groei met 8,2 procent is een versnelling ten opzichte van een jaar eerder toen de bio-verkopen met 6 procent toenamen. Biologische agf en eieren zijn de motor achter de omzetgroei, zo bleek uit het Bionext trendrapport 2018 dat onder meer is gebaseerd op cijfers van IRI.

 

Reageer op dit artikel