nieuws

Aldi kiest fairtrade-cacao voor sint-chocola

Assortiment 727

Aldi kiest fairtrade-cacao voor sint-chocola
Bron: Stichting Max Havelaar

CULEMBORG – Aldi legt dit jaar voor het eerst enkel sint-chocolade van fairtrade-cacao in de schappen.

Dat blijkt uit een persbericht van Stichting Max Havelaar en Fairtrade Nederland over de verkoop van chocola tijdens de feestdagen. Uit cijfers van GfK blijkt dat een derde van de Nederlandse huishoudens tijdens de feestdagen van 2018 koos voor fairtrade-chocolade. Het is een stijging van 12 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit jaar verwacht de organisatie een verdere groei te rapporteren.

Groei door betrokkenheid supermarktketens

Die verwachte groei komt door de betrokkenheid van diverse supermarktketens, aldus Fairtrade-directeur Peter d’Angremond. ‘Wij zijn tevreden over de ontwikkelingen op het gebied van fairtrade-chocolade.’ Hij doelt op de introductie van G’woon-chocoladeletters met fairtrade-cacao in 2018 en het partnership tussen Fairtrade en Plus. Verder hebben volgens de organisatie het succes van Tony’s Chocolonely en de verkoop van fairtrade-chocolade bij Lidl bijgedragen aan hogere verkoopcijfers.

Sint-chocola en andere fairtrade-seizoenschocolade

Komende feestperiode is dus voor het eerst alle sint-chocolade bij Aldi gemaakt van fairtrade-cacao. Daarnaast gaat Plus het assortiment chocoladekoeken, -banket en -desserts verder omzetten naar de duurzame cacao. D’Angremond: ‘Het zou mooi zijn als elke retailer een eigen fairtrade-lijn seizoenchocolade heeft. Meer volume betekent meer impact voor de boeren. Uiteindelijk moet elke boer fatsoenlijk kunnen leven van het werk dat zij doen.’

Piek tijdens feestdagen

Uit de cijfers van GfK blijkt verder dat in 2018 83 procent van de Nederlandse huishoudens een fairtrade-product kocht. Tijdens de feestdagen is er een piek te zien, waar vooral chocolade aan bijdraagt. Koos vijf jaar geleden nog 10 procent van de huishoudens voor fairtrade-chocoladeletters of -kerstkransjes, in 2018 lag dit op 32 procent.

Fairtrade Week

Aankomende week vindt er weer de najaarseditie van de Fairtrade Week plaats. Van 26 oktober tot en met 3 november besteden supermarkten extra aandacht aan eerlijke handel, bijvoorbeeld door extra acties. Deelnemende formules zijn Albert Heijn, Aldi, Boni, Boon’s Markt, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Ekoplaza, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, MCD, Plus, Poiesz, Spar en Vomar. Aldi heeft bijvoorbeeld tijdelijk lounge wear in het assortiment van biologisch fairtrade-katoen.

Reageer op dit artikel