nieuws

Klant betaalt niet extra voor duurzame tonijn

Assortiment 807

Klant betaalt niet extra voor duurzame tonijn

UTRECHT – Consumenten zijn slechts bereid tot €0,50 meer te betalen voor de aanschaf van tonijn die duurzaam is gevangen.

Dit blijkt uit onderzoek onder 500 consumenten dat is uitgevoerd door Multiscope in opdracht van John West. De grootste visconservenleverancier van Nederland stelt dat kwaliteit (63 procent) en prijs (58 procent) bepalend zijn bij de aanschaf van tonijn in blik. Of de tonijn in blik duurzaam wordt gevangen staat op de derde plek met 37 procent.

7 op de 10 Nederlanders betaalt extra voor duurzame tonijn

Het onderzoek laat tevens zien dat 7 op de 10 Nederlanders bereid is om wel extra te betalen als de tonijn in blik duurzaam wordt gevangen. Het gaat daarbij met name om jonge consumenten, zo stelt John West in een persbericht.

Consument terughoudend bij hogere bedragen

Dat extra bedrag moet niet te veel oplopen. €0,50 extra wordt volgens de onderzoekers duidelijk gezien als acceptabel (door 40 procent van de ondervraagden). Gaat het om hogere bedragen, dan is de consument terughoudender.

Moederbedrijf zet al vol in op duurzaam vangen

Deze wetenschap maakt duurzaam produceren van vis uitdagender, aldus John West. De visleverancier wijst er op dat moederbedrijf Thai Union, die net voor het tweede opeenvolgende jaar verkozen is als nummer één in de categorie Food Products van de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) Emerging Markets, al vol inzet op duurzaam gevangen tonijn.

3 principes van belang bij MSC keurmerk

MSC is een keurmerk dat staat voor duurzaam gevangen tonijn. Volgens de website van MSC kunnen visserijen alleen MSC gecertificeerd zijn als ze zich aan drie principes houden. Het gaat er daarbij om dat er geen overbevissing plaatsvindt, dat de visserij geen significante impact heeft op het zeeleven in bredere zin zoals zeezoogdieren, vogels en koralen. Ook speelt goed beheer een rol: duidelijke regels en de naleving ervan. Volgens de onderzoekers valt er overigens nog winst te behalen als het gaat om kennis over het keurmerk MSC in Nederland. De helft van de ondervraagden geeft aan bekend te zijn met het keurmerk en weet waar het voor staat.

Reageer op dit artikel