nieuws

Groeitempo bio in supers versnelt

Assortiment 815

Groeitempo bio in supers versnelt
Biologische agf groeit hard in de supermarkt

AMSTERDAM – Het tempo waarmee de verkopen van biologische levensmiddelen in supermarkten groeien versnelt. In 2018 groeide de omzet in bio met 8,2 procent, een jaar eerder was dat 6 procent.

De omzet van biologische levensmiddelen in supermarkten groeide afgelopen jaar tot €843 miljoen, in 2017 was dat €779 miljoen. De groei  met 8,2 procent is een versnelling ten opzichte van een jaar eerder toen de bio-verkopen met 6 procent toenamen. Biologische agf en eieren zijn de motor achter de omzetgroei. Dat blijkt uit het Bionext trendrapport 2018 dat onder meer is gebaseerd op cijfers van IRI.

Supers belangrijkste verkoopkanaal voor bio

Supermarkten zijn met meer dan de helft (51,4%) van de totale omzet het belangrijkste kanaal voor de verkoop van biologische levensmiddelen. Dat aandeel nam wel iets af, vorig jaar was het 51,6 procent. Dat afnemend aandeel wordt veroorzaakt door de sterk stijgende verkopen van biologische producten in foodservice, die stegen met 15 procent van €305 miljoen in 2017 naar €350,8 miljoen in 2018.

Discounters  gaan zich roeren

De omzetcijfers van biologische producten bij hard discounters groeien hard. Volgens Bionext worden Aldi en Lidl ook steeds actiever in deze ccategorie. De geschatte gezamenlijke bio-omzet bedroeg in 2012 €7 miljoen. Inmiddels zouden ze samen goed zijn voor tussen de €40 tot 50 miljoen. Het fair share in bio is echter nog laag. Bionext verwacht dat dit zal groeien. Goedlopende producten blijven immers vaak in assortiment en slechtlopende worden gesaneerd.

Agf, eieren en vis

Op productniveau zijn biologische eieren (+16%) en agf (+12%) behoren tot de snelste groeiers en halen respectievelijk een omzet van €173 miljoen en €50 miljoen. Biologisch vlees en vleesvervangers groeiden met 9 procent tot een omzet van €141 miljoen. Opmerkelijk is ook de aanhoudende groei in de verkopen van biologische babyvoeding, hoewel die ookwel iets afzwakt. De verkopen stegen van €21,8 naar €25,7 miljoen, een groei met 19 procent waar die een jaar eerder nog 23 procent bedroeg. Slechts een productgroep laat krimp zien. De verkopen van biologische brood en banket nam af met maar liefst 27 procent, veel harder dan de afname van de totale broodverkopen met 11 procent.

Nederland loopt internationaal achter

Internationaal gezien blijven zowel de groei als de omzetcijfers van biologische voeding in Nederland achter. Frankrijk (+16,7%), Zwitserland (+16,1%), Denemarken (+13,3%) en Spanje (+12,7%) laten dubbelcijferige groeicijfers zien. De groei in Duitsland blijft met 7,9% wat achter maar is met €10,9 miljard nog altijd Europa’s grootste markt voor biologische producten. Het hoogste  marktaandeel voor bio is te zien in Zweden  (10%), Zwitserland (10%) en Denemarken. Daar steekt de 3,3 procent marktaandeel die biologische levensmiddelen in Nederland op de totale foodverkopen laat zien, nog steeds schril af.

 

Reageer op dit artikel