nieuws

Hipsterbaarden kosten supers scheeromzet

Assortiment 1949

Hipsterbaarden kosten supers scheeromzet
Foto: Shutterstock

ZALTBOMMEL – De verkoop van scheerproducten in supermarkt en drogisterijen is in de afgelopen 3,5 jaar met bijna 13 procent gedaald.

Business insights director Sjanny van Beekveld van onderzoeksbureau IRI noemt de grooming trend als een belangrijke reden voor de daling. ‘Meer baarden, minder scheren’, zo omschrijft ze de ontwikkeling die onder meer bij zogenoemde hipsters populair is.

Omzet scheermesjes daalt met bijna €6 miljoen

In het lopende jaar tot en met week 28 verkochten supermarkten en drogisterijen voor €84,6 miljoen aan scheermesjes. In heel 2015 lag die omzet nog op €90 miljoen. In scheerpreparaten, preshave en scheerartikelen is de daling procentueel nog sterker. In 2015 ging nog voor €22,5 miljoen langs de kassa’s van de supermarkten en drogisterijen. Dit bedrag is nu nog maar €18,8 miljoen.

Ook verschuiving raakt scheeromzet supers

Van Beekveld nuanceert de daling wel voor een deel. ‘Ik verwacht dat de échte marktdaling wel iets minder zal zijn. Er verschuift ook omzet van supermarkten en drogisterijen naar onlinekanalen. Ook de abonnementen die je kunt nemen op scheerproducten winnen aan populariteit. Bijvoorbeeld via Boldking op Gillette Shave Club.’

Procter & Gamble schreef flink af op Gillette

De trend naar minder uitgaven aan scheerproducten blijft niet beperkt tot Nederland. Procter & Gamble maakte deze week bekend een bedrag van omgerekend €7,2 miljard af te schrijven op het merk Gillette. Deze afschrijving drukte de fabrikant in het vierde kwartaal in de rode cijfers. Zonder deze ontwikkeling zou de winst van P&G juist zijn gestegen.

Reageer op dit artikel