nieuws

Tabaksomzet in supers knalt door de €2 miljard

Assortiment 5909

Tabaksomzet in supers knalt door de €2 miljard
Foto: Distrifood

ZALTBOMMEL – De omzet van Nederlandse supermarkten op rookwaren is vorig jaar door de grens van €2 miljard geknald. De groei wordt veroorzaakt door hogere prijzen en meerverkoop.

De supermarkt blijft ermee het grootste verkoopkanaal van tabakswaren. Bovendien is het de grootste groeier in omzet van de verschillende verkoopkanalen. Dat blijkt uit jaarcijfers van onderzoeksbureau IRI Nederland over alle supers exclusief Aldi en Lidl. De omzet steeg in 2018 naar €2,031 miljard. Ten opzichte van 2017 gaat het om een stijging van €77 miljoen (+3,9%). De supermarktcijfers vallen op naast de cijfers van andere mogelijke verkoopkanalen. Drogisterijen zagen hun omzet in 2018 met 37,4 procent dalen naar €30 miljoen. In het jaar ervoor daalde hun omzet ook al met 2,6 procent. In petrol steeg de tabaksomzet vorig jaar met 0,5 procent naar €1,4 miljard. Een jaar eerder was de omzet nog gedaald met 4,6 procent.

Niet alleen prijsverhogingen

IRI-onderzoeker Sjanny van Beekveld benadrukt dat de grens van €2 miljard niet alleen doorbroken is door prijsverhogingen: ‘De omzet van tabaksproducten is door de jaren heen blijven stijgen. De verkoop van het aantal sigaretten daalde wel in 2017, maar groeit in 2018 toch ook weer.’ De volumegroei in de supers verklaart Van Beekveld onder meer door langere openingstijden. ‘Bovendien gaan kleine tabakswinkels dicht en zijn er drogisterijen gestopt met de verkoop van tabak’, zegt ze. Het gaat hier om Kruidvat en Trekpleister.

Verkoopstop tabak Lidl

Binnen de supermarktwereld gaf discounter Lidl medio vorig jaar aan op termijn te stoppen met tabaksverkoop. Alle nieuw geopende Lidl-vestigingen zijn inmiddels tabaksvrij. Bij dit besluit van de discounter stellen retailexperts dat dit maar weinig invloed heeft op het volume in de de markt. Research-director Joop Holla van GfK noemde al eerder de ‘extreem lage’ fair share van de discounter in de productgroep. Volgens Holla zou de maatregel er vooral voor zorgen dat andere supermarkten de druk zouden voelen vergaande maatregelen te nemen. Zij volgen Lidl echter tot nog toe niet. Service-supers als Albert Heijn en Jumbo berichtten het afgelopen jaar desgevraagd dat zij het belangrijker vinden een volledig assortiment te bieden voor al hun klantgroepen.

Reageer op dit artikel