nieuws

Nestlé legt Starbucks in Nederlandse super

Assortiment 3548

Nestlé legt Starbucks in Nederlandse super
Foto: Shutterstock

VEVEY – Levensmiddelengigant Nestlé gaat koffiebonen, poeder en cups van Starbucks verkopen via de supermarkt.

In totaal komen er wereldwijd 24 nieuwe koffieproducten van Starbucks op de markt. Nederland is een van de eerste landen waar de koffie in de supermarkt zal concurreren met koffie van andere merken. De grootste verwachtingen heeft Nestlé, eigenaar van onder meer Nescafé en Nespresso, van de samenwerking in Noord-Amerika. De Zwitsers hopen daar meer cups voor hun koffiemachines te verkopen nu er een voor Amerikanen bekend logo op prijkt.

Miljardendeal

Het assortiment voor de supermarkt en onlinewinkels vloeit voort uit een miljardendeal die Starbucks vorig jaar met Nestlé sloot. Nestlé legde 7,15 miljard dollar neer voor de ‘eeuwige’ rechten om onder een aantal merknamen van Starbucks producten te maken. De overeenkomst in augustus 2018 gaf Nestlé het recht om Starbucks-, Seattle’s Best Coffee-, Teavana- en Torrefazione-producten op de markt te brengen voor verkoop in de supermarkt. De transactie is exclusief kant-en-klare drankproducten en artikelen die Starbucks in zijn eigen vestigingen verkoopt. Ook vallen de direct drinkbare drankjes die al in de schappen lagen, zoals ijskoffie, niet onder de overeenkomst.

Reageer op dit artikel