nieuws

Jongere klant koopt vaker alcoholvrij

Assortiment 480

Jongere klant koopt vaker alcoholvrij
Foto: ANP

DIEMEN – Supermarktklanten tussen de 18 en 39 hebben het afgelopen jaar (2018) vaker alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn gekocht dan voorheen. Bij oudere klanten is de stijging een stuk kleiner.

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen onder 1500 respondenten die het afgelopen jaar in de supermarkt drank hebben gekocht.

Segment alcoholvrij steeg fors

Volgens Nielsen kenmerkt het jaar 2018 zich door een forse stijging van het volume alcoholvrije dranken binnen pils, radler, cider en wijn. Onderling zijn de verschillen wel groot. Zo is de markt voor alcoholvrij pils 15 keer groter dan die voor alcoholvrije wijn. 9 procent van de deelnemers aan het onderzoek heeft het afgelopen jaar minstens een keer alcoholvrije wijn gedronken. 33 procent dronk alcoholvrij pils.

37 procent ging meer alcoholvrije wijn drinken

37 procent van de drinkers van alcoholvrije wijn zeggen dat ze er afgelopen jaar meer of veel meer van zijn gaan drinken. Bij alcoholvrij pils is dat 33 procent, net als bij cider. Radler komt uit op een stijging van 30 procent (zie grafiek onder). Voor pils en wijn mét alcohol geldt onder de respondenten dat 14 procent er meer of veel meer van is gaan drinken.

Opmars onder jonge Randstedelingen

Volgens Nielsen is een interessante constatering uit het onderzoek dat het met name de jongere consument alcoholvrije varianten adopteert. De leeftijdsgroepen 18 t/m 24 en 25 t/m 39 jaar scoren aanzienlijk hoger wat betreft het drinken van alcoholvrije dranken het afgelopen jaar (zie tabel onder). Gevraagd naar de behoefte aan meer keuze in alcoholvrije wijn, blijkt dit in de Randstad bovengemiddeld te zijn. Nationaal antwoordde 12 procent bevestigend. In de Randstad was 17 procent het met deze stelling eens. Volgens Nielsen is hieruit te concluderen dat een alcoholvrij alternatief steeds meer voet aan de grond krijgt, waarbij de opmars begint onder jonge consumenten in de Randstad.

Reageer op dit artikel