nieuws

Coca-Cola noemt Gouden Windei ‘onterecht’

Assortiment 976

Coca-Cola noemt Gouden Windei ‘onterecht’

AMSTERDAM – Glacéau Smartwater van Coca-Cola is volgens volgers van actiegroep Foodwatch het meest misleidende product van het jaar. Op basis van de stemmen van twaalfduizend consumenten werd het zogenoemde Gouden Windei toebedeeld aan het waterproduct.

Foodwatch meldt dat bijna éénderde van de stemmende consumenten voor het Smartwater heeft gekozen. Venco Honingdrop was met 16 procent de nummer twee in de verkiezing. Aldi Cullinella olijf is de nummer drie in de verkiezing. Foodwatch stelt in een toelichting op de verkiezing eerder al dat Smartwater wat de actiegroep betreft ‘gewoon duur water’ is.

Coca-Cola herkent zich niet in de kritiek

Coca-Cola reageert in AD op de uitslag van de verkiezing van het Gouden Windei en zegt het te waarderen dat Foodwatch kritisch is op consumentenmisleiding en naar aanleiding van de nominatie nog een keer goed naar de communicatie rond het product te hebben gekeken. De onderneming zegt zich niet te herkennen in de kritiek. Coca-Cola Nedeland betreurt de onderscheiding dan ook en vindt het niet terecht.’

‘Geen sprake van misleiding’

Volgens Coca-Cola zijn de ingrediëntenlijst en de etikettering van Glacéau Smartwater zijn volgens het drankenbedrijf duidelijk en feitelijk. Ook voldoet deze volledig aan de Nederlandse levensmiddelenwetgeving. ‘Ook de claims over het water en de ingrediënten zijn in lijn met wet- en regelgeving en onze eigen criteria voor heldere informatie. Er is in het geval van Glacéau Smartwater wat ons betreft dan ook geen sprake van misleiding van de consument.’

 

Reageer op dit artikel