nieuws

Super zet €300 miljoen meer om met keurmerk

Assortiment 579

Super zet €300 miljoen meer om met keurmerk

ZALTBOMMEL – Producten met keurmerk hebben in het eerste halfjaar van 2018 een extra supermarktomzet van ruim €300 miljoen opgeleverd ten opzichte van het jaar ervoor. Het gaat om een groei van 20 procent.

Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Het gaat om voeding die voldoet aan strengere eisen voor duurzaamheid, transparantie en controle in de hele keten. IRI constateert dat de supermarktverkoop van die producten dit jaar met 20 procent opnieuw fors stijgt.

Keurmerk wint aandeel: 67 procent vis heeft keurmerk

In vergelijking met de reguliere supermarktgroei van 2,6 procent in dezelfde periode, winnen producten met een keurmerk dus duidelijk aandeel. In meerdere productcategorieën is het omzetaandeel in de supermarkt van producten met een keurmerk al 30 procent of hoger. De uitschieters zijn vis (67% van totale assortiment heeft een keurmerk), eieren (51% Beter Leven) en vleeswaren (39%). Geborgde duurzaamheid wordt dus steeds meer de norm, in plaats van een segment voor een kleine groep bewuste consumenten.

Beter Leven plust €200 miljoen

De grootste groei is volgens het onderzoeksbureau gerealiseerd door het Beter Leven-keurmerk, met name in vleeswaren. Hiervan is het aanbod sterk uitgebreid de afgelopen jaren. Beter Leven laat een groei zien van €200 miljoen (+32%) en vleeswaren met een keurmerk, met name Beter Leven, voegde 50 procent meer omzet toe (+€95 miljoen).

2019: zuivel, agf en eieren

Ook in 2019 verwacht IRI groei. Vooral in zuivel, agf en het eierschap.

Reageer op dit artikel