nieuws

Repenrel tussen Aldi en Tony’s Chocolonely

Assortiment 6777

Repenrel tussen Aldi en Tony’s Chocolonely

AMSTERDAM – Repen van chocolademerk Tony’s Chocolonely stonden deze week ineens in een folder van Aldi. De fabrikant is hierover ernstig ontstemd.

In een op de website van Tony’s Chocolonely gepubliceerde reactie laat het chocolademerk weten dat er geen directe connectie is met Aldi, en dat de repen van het merk daarom eigenlijk niet in de schappen van de discountformule hadden mogen liggen.

‘Inschattingsfout van ons geweest’

In de reactie legt Tony’s Chocolonely uit hoe de chocolade toch bij Aldi is beland. ‘Door ’n inschattingsfout van ons. Stom stom stom. Wij hebben een poos geleden 80.000 repen verkocht aan een klant die in de loyaliteitspakketten zit en met wie we al anderhalf jaar samenwerken. Zij stelden voor om een pakket samen te stellen met Tony’s Chocolade & Happy Socks. Van die kleurrijke combi werden we wel happy. Maarrrrr wat blijkt… De loyaliteit blijkt ver te zoeken, want ze houden er wat relaties on the side op na. Tegen de afspraken in hebben ze de repen doorverkocht en zo zijn ze bij de Aldi terecht gekomen.’

Tony’s Chocolonely heeft samenwerking opgezegd

Tony’s Chocolonely laat verder weten dat het de samenwerking met de loyaliteitspakkettenverkoper (die niet bij naam wordt genoemd) per direct heeft opgezegd. ‘We zijn bij Tony’s van de langetermijnrelaties, goede vriendschappelijk en vertrouwen. En daarmee zijn we dus te naïef geweest bij deze klant.’

‘Belachelijk lage prijs’

Het chocoladebedrijf noemt de €1,89 waar Aldi z’n repen voor verkoopt, een ‘belachelijk lage prijs’. Cacaoboeren worden volgens Tony’s niet de dupe, de fabrikant zegt ervoor te zorgen dat zij een eerlijke prijs krijgen
voor hun producten. ‘Veel chocofans zullen blij worden van Tony’s in de aanbieding en ’t is maar voor één weekend. Klopt. Maar wij vinden dat iedereen in de chocoladeketen een verantwoordelijkheid heeft te nemen om samen 100 procent slaafvrij de norm in chocolade te maken. Dat gaat van cacaoboer tot chocofan en dus ook de winkels of partijen die ons verkopen. Winkels moeten niet met prijzen stunten want chocolade maken en cacao produceren gaat niet gratis. Verder zijn we kieskeurig aan wie we Tony’s verkopen. We vinden dat winkels verantwoordelijkheid moeten nemen voor de misstanden in de keten van hun (chocolade) huismerken. Dus we dagen ze uit op hun duurzaamheidsbeleid en we vinden dat zij van chocoladeleveranciers transparantie, traceerbaarheid en een duurzame bedrijfsvoering moeten eisen’, aldus Tony’s.

Zie ook: Bedrijven als Tony’s Chocolonely in opkomst

Reageer op dit artikel